Het hele weekend lang zomerse weersomstandigheden, een beklijvende sportieve strijd in alle geledingen van het klassement, een wedstrijdbegin dat werd gemarkeerd door even snelle als spectaculaire opgaves en uiteindelijk een perfecte beheersing van de wedstrijd door Cédric Cherain en Damien Withers (Hyundai). Het leidt geen twijfel: de 1ste Rally of Bertrix beantwoordde volledig aan de verwachtingen!
Drie lussen van drie proeven, verdeeld over een avond en een goede halve dag en een uniek parcours dat omwille van zijn uitdagend karakter unaniem werd goedgekeurd door de deelnemers. De Rally of Bertrix heeft zijn start niet gemist. Zeker, sportief gezien onthoofdden de vroege opgaves van Maxime Potty (Citroën, motorproblemen) en Jos Verstappen (Skoda, van de baan) een beetje de uitstekende affiche van de wedstrijd van bij de allereerste proef op zaterdag. Maar uiteindelijk is de strijd altijd blijven verder woeden.
Cédric Cherain en Damien Withers werden de solide leiders in het algemene klassement en ze wisten alle fouten te ontwijken tijdens deze drie lussen. Het resultaat was dat de zege in hun handen viel amper enkele uren nadat ze in beroep officieel tot winnaar werden uitgeroepen van de TAC Rally na het verdict van het sporttribunaal van de RACB.
"Op laatste klassementsproef was de weg echt in slechte staat en de kans op het rijden van een lekke band was zeer aanwezig,” becommentarieerde Cédric Cherain bij de laatste TRC. “We twijfelden wat tussen aanvallen of veilig stellen van het resultaat, maar we maakten geen enkele fout. Deze Hyundai ligt me goed in deze omstandigheden, en dat is echt leuk!”
Achter Cherain woedde een intense strijd voor de ereplaatsen. De Nederlander Roger Hodenius (Skoda) leek daar het heft in handen te hebben, hij scoorde zelfs zijn eerste scratch in het BRC, maar werd het slachtoffer van een lekke band in de laatste doortocht op Jehonville! Resultaat: meer dan 1’50’’ verloren en alle podiumhoop die vervloog. Maar het mag toch wel worden gezegd: ‘The Joker’ maakte indruk in Bertrix. En hij heeft steeds evenveel plezier op de Belgische wegen. Hodenius mocht zich troosten met de overwinning in het klassement voor het BRC Master.
Het was dan ook op dat moment dat Charles Munster met de andere Hyundai BMA naar voren schoot om de tweede plaats te pakken en een vruchtbare dubbelzege te schenken aan de structuur die wordt geleid door papa Bernard. Opdracht volbracht en de leerschool in de Rally2 zet zich volop verder voor de jongste telg uit de familie.
John Wartique, die schonk zichzelf een uitstekend resultaat dat hem toeliet nog wat meer punten binnen te halen in het kampioenschap. "Het is nog maar mijn achtste rally met een Rally2 wagen”, herinnert John ons. “Dat betekent dat mijn ervaring, vergeleken met de andere rijders vooraan veel minder groot is, en dat zal zo blijven. We malen kilometers en verzamelen punten, en dat...dat is zeer goed.”
Sébastien Incardona (Skoda) vervolledigde de top 5 na een mooie wedstrijd die hem zag voorgaan aan Thibaud Mazuin (Skoda), Emeric Rary (Citroën), een Tom Boonen (Skoda) die zijn leerschool met goed gevolg doorzet, een Emile Breittmayer (Skoda) die een veelbelovende derde tijd neerzette in de laatste klassementsproef, een troostprijs voor zijn lekke band in de ochtend, en een Steve Fernandes (Renault Clio Rally4) die laureaat werd in de klasse RC4. Hij verloor helaas wel twee plaatsen helemaal op het einde van de wedstrijd.
Met indrukwekkend gemak bezette de meer dan krachtige BMW M3 E36, met Brecht Hoorne aan het stuur, lange tijd een plaatsje binnen de top 10, voordat hij slachtoffer werd van een lekke band op zondagochtend… waarna hij als een kanonskogel weer naar voren schoot om uiteindelijk nog Philip Lommers (M3 E36) en Bert Truyens (M3 E36) de kaas van het brood te eten voor de zege in de M-Cup! Deze keer werd Franky Boulat (ME E36) tot een zeldzame opgave gedwongen.
In de Clio Trophy Belgium ging de strijd lange tijd tussen Lander Depotter en Pierre-Manuel Brasseur, voordat laatstgenoemde slachtoffer werd van een lekke band die hem verplichtte het wiel te wisselen op de proef. Depotter won vervolgens comfortabel voor de Nederlander Nard Ippen en Aaron Duville. Brasseur strandde aan de voet van het podium, voor Xavier Dekeyser en Lyssia Baudet, de rijdster van het RACB National Team maakte op zondagmorgen een kleine fout, gelukkig zonder veel schade…
In de categorie Historic BRC maakte Guino Kenis (BMW 325i E30) een sterke indruk voordat zijn ophanging brak. Het was dan wel de Luxemburger Yann Munhowen (BMW M3 E30) die als eerste van de “oudjes” over het eindpodium reed, maar de winst in het kader van de Belgische competitie ging naar Rainer Hermann (BMW M3 E30) voor Samuel Burnon (Ford Escort Mk2). Een speciale vermelding is er voor Frédéric François (Ford Escort Mk2), die lange tijd uitzicht had op de winst, voordat hij tweemaal een lekke band opliep.
Lander Depotter haalde het in het Junior BRC, Didier Jaminet (Renault Clio) won in de 2WD Trophy.
“Het is ons gelukt”, lachte een Pierre Delettre, moe maar voldaan op het podium in Bertrix. “Eén week na een ‘zware’ Spa Euro Race was dit een hele uitdaging, temeer daar we van een blanco blad vertrokken. Maar we zijn er, denk ik, goed uitgekomen. Alles was nog niet perfect, uiteraard, maar de commentaren van de rijders en copiloten, die allen verrukt waren over het voorgestelde parcours binnen de provincie Luxemburg, maken dat de eindbalans positief is. Het zomerse weer heeft ons wat uit het lood geslagen, wij zijn immers gewend aan winterse toestanden in Bastogne! Er zijn zeker zaken die kunnen verbeterd worden, maar laten we eerst maar afwachten hoe op verschillende niveaus de zaken evolueren…”