Racspa

 

Legend Boucles @ Bastogne 2019 / Legend – Day 1

Man van de streek Fred Caprasse domineert de sterren!

We hadden ons aan een eerste etappe met veel wedstrijdfeiten verwacht en de Legend Boucles @ Bastogne hielden woord! Het weer was wat zachter, met een stevige dooi tot gevolg, maar vanaf de eerste meters in de eerste proeven merkten de deelnemers dat het niet makkelijk zou worden, met heel wat valstrikken onderweg.

In die omstandigheden reden Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul (Opel Corsa Klasse Super Legend), ondanks hun coëfficiënt 1 .4 naar de eerste plek, alvorens die plaats aan de verrassende Ghislain de Mévius (Nissan 240 RS Gr.B) over te laten in RT2. De kleine bolide van de WK-gangers reed meermaals vooraan, maar niet alles verliep vlekkeloos. Goed halverwege de eerste dag was er een probleem met de oliedruk, waardoor de motor stilviel. Gelukkig voor de talloze supporters van TNNG, kon het duo na de hergroepering ’s middags weer vertrekken.

Weinig geluk was er daarentegen voor Bernard Munster en Louis Louka (Porsche 911), die motorpech kenden. Wie daarvan profiteerde was Fred Caprasse en zijn vaste corijder Geoffrey Razzi (Ford Escort MK2), die vorig jaar nog derde werden. Zij namen de leiding voor de verrassende Pierre-Louis Loubet (Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B)… alvorens de Fransman met een defecte versnellingskant in Stoumont naar de kant moest. Hierdoor zien we hem ook niet op zondag.

Zaterdagavond was Caprasse dus de nummer één, voor een mooie lijst achtervolgers, te beginnen met Adrian Fernémont (Ford Escort MK2, +46), die liet zien ook in achterwielaangedreven bolide zijn weg te weten, de Fin Mikko Hirvonen (Ford Escort MK2, +117), die net als Bryan Bouffier vorig jaar, de lokale helden voorlopig voorlaat. Daarachter volgden de Duitser Georg Berlandy (Opel Kadett GT/E, +127), die zijn kunde liet zien en zich snel aan de Belgische wegen aanpaste, Ghislain de Mévius (+187,25) en Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo, +222). Die laatste zat goed in het ritme en verloor evenwel wat tijd met een terugkerend probleem met de koppeling. De voorlopige top 10 telt ook de Brit Tim Pearcey (Ford Escort MK2, +273), die morgen de wouden van de RAC Historic op zijn weg vindt, een zekere Cédric Cherain (Ford Escort MK2, +276) die tijd in een sneeuwmuur verloor, Yves Matton (Porsche 911, +309), die wat last had van de sporen van Cherain ’s ochtends en Fred Bouvy (Porsche 911, +319,20), die met zijn wagen in ‘Super Legend’ rijdt en dus een grotere handicap heeft.

Aan de poort van de top 10, vinden we mooie namen als Marc Duez (BMW M3 Gr.A), Stefaan Stouf (Ford Escort MK1), en natuurlijk Thierry Neuville, die in zeven van de twaalf RT de snelste tijd liet noteren en zo zijn opmars verderzet! “De problemen met de oliedruk zijn echter niet opgelost en ze kunnen ook deze avond niet gemaakt worden”, aldus dé ster van deze wedstrijd. “We gaan deze avond de zaken bekijken en een beslissing nemen.”

U hebt het al begrepen, de beslissing zal vallen in de proeven op zondag en het is wachten tot morgennamiddag om de winnaars van de Legend Boucles @ Bastogne 2019 te kennen. De ‘local hero’ Fred Caprasse, kan hij aan de druk weerstaan? Of zal Mikko Hirvonen de man worden? De spanning blijft intact…

Morgen om 8u57 starten de eerste deelnemers in de Ardoisière, de RT van Rémichampagne werd geannuleerd door de dooi. En nu actie!  

 

 

Racspa