Parcours en timing herzien, nieuwe Klasse
Legend Boucles @ Bastogne, blijvend in progressie!
Stilstaan is achteruitgaan en dat weten ook de mensen achter de Legend Boucles @ Bastogne, een organisatie van de Royal Automobile Club de Spa. Op dinsdag 2 oktober, hebben de organisatoren voor hun partners in Bertrix en de pers hun project 2019 Legend Boucles, van 1, 2 en 3 februari voorgesteld.
Een nieuw team
De harde kern van de organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne is behoorlijk veranderd. Jean Caro laat, zoals aangekondigd, zijn plaats als verantwoordelijke voor het parcours over aan Eric Chapa. Hij is een bekende naam in het milieu van de proeven voor oudere wagen en combineert enthousiasme met sereniteit.
De zoon van Pierre Delettre, Pierre-Louis Delettre - ‘Pilou’ voor de vrienden – werkt nu ook in de burelen van de Royal Automobile Club de Spa en dat voltijds sinds augustus. Hij is verantwoordelijk voor de dagdagelijkse organisatie van de Legend Boucles @ Bastogne en voor de marketing. De familie Delettre is dus aan een derde generatie toe en hoe…
De communicatie is nu volledig in handen van Vincent Franssen, die de berichtgeving over elke categorie op dezelfde, uniforme manier zal doen. In een tijdperk van sociale media en snel nieuws, passen ook wij ons ritme aan. Alleen de echt hele grote items zullen pas tijdens de persconferentie in Bastogne, goed tien dagen voor de start, meegegeven worden. Maar daar krijgt u nog eens alles in een oogopslag…
Andere indeling op zaterdag
De organisatoren van de Legend Boucles @ Bastogne hebben de goede gewoonte om na elke editie een debriefing te houden met rijders en corijders uit de drie categorieën: ‘Legend’, ‘Challenger’ en ‘Classic’. Tijdens de vergaderingen na de editie 2018 kwam onder meer naar boven dat de verbindingen voor de RT’s op grondgebied van de provincie Luik erg lang waren, wat er toe leidde dat de organisatie dit jaar voor een derde RT op grondgebied Luik opteert.
“Dat betekent helemaal niet dat we afwijken van onze verankering in de provincie Luxemburg met de Legend Boucles @ Bastogne”, aldus Pierre Delettre. “Maar drie proeven in de beide provincies op zaterdag maakt dat alles evenwichtiger verdeeld is voor de deelnemers, met bovendien een latere start en een vroegere aankomst op zaterdag. In Bastogne zelf wordt het zo nog gezelliger. Op zondag zijn er geen wijzigingen, met nog steeds 100% onverhard in de wouden en dat 100% op grondgebied van de provincie Luxemburg. Bovendien is er nu een RT van… 42 kilometer, een RT die in de smaak zal vallen bij de deelnemers van de drie categorieën: ‘Legend’, ‘Challenger’ en ‘Classic’.”
Een klasse ‘Super Legend’ met een coëfficiënt van 1,40
Het is misschien wel de belangrijkste nieuwigheid in deze editie van de wedstrijd. Om te beantwoorden aan de realiteit van de oudere rallywagens, hebben de organisatoren beslist om een categorie ‘Super Legend’, in het leven te roepen. Deze categorie is er voor wagens die in het verleden geweigerd werden of geweigerd hadden kunnen worden. Het gaat hier om een bijkomende Klasse in de categorie ‘Legend’ (en niet in ‘Challenger’ en/of ‘Classic’!):
Wagens gebouwd tot 31/12/1990 (Periode J2 Annexe K van het reglement FIA), met enkel tweewielaangedreven wagens die voldoen aan hun homologatiefiche. Het betreft hier BMW M3 E30, Ford Sierra Cosworth (niet de 4x4), of Opel Kadett GSI en Astra GSI, Peugeot 205 en 309...
Maar ook wagens van de periode tot 31/12/1986 die niet meer aan hun homologatiefiche voldoen. (motoren met meer capaciteit tot 20%, wagens met motoren en versnellingsbakken die niet origineel zijn, ophangingen van Proflex, meer krachtige remmen enz.
Alle wagens die voldoen aan het reglement ‘Super Legend’, mogen dus starten in de Legend Boucles @ Bastogne 2019 in de categorie ‘Legend’. Ze krijgen een coëfficiënt 1,40, wat maakt dat ze in principe niet in aanmerking komen voor de eindwinst, maar een top-10 is wel mogelijk! “Met deze Klasse ‘Super Legend’ in de categorie ‘Legend’, is het doel zo veel mogelijk mensen de kans te geven om aan de Legend Boucles @ Bastogne, het grote rallyfeest, deel te nemen. Echter deze wagens moeten ook de filosofie van de wedstrijd respecteren, we willen geen excessen. De Legend Boucles moeten een wedstrijd voor klassieke rallywagens blijven, laat dat duidelijk zijn. Deze nieuwe auto’s mogen een top 5 ambiëren, en dat met respect voor de geest van de rally. Anderzijds beseffen we ook dat we ons moeten openstellen voor meer recente wagens, onder meer voor het spektakel. We gaan met de coëfficiënt van 1,40 dus meer mensen kunnen toelaten, zonder onze proef te wijzigen.”
Ook in ‘Classic’ nieuwigheden!
Het is en blijft de plaats waar de liefhebbers van de 60 km/u, de categorie ‘Classic’ hun ding kunnen doen. Daarom is er ook de samenwerking met de mensen van Blunik, de chronopartner, en zij gaan alles in het werk stellen om de resultaten zo snel mogelijk na de RT te publiceren en dat van start tot finish. Op die manier kan de organisatie het podium na afloop ook sneller laten plaatsvinden. Om de sportieve gang van zaken te garanderen, zal een soort prioritaire lijst van 20 deelnemers opgesteld worden, op basis van de resultaten van de twee voorbije edities. Zij starten de eerste dag om de minuut, terwijl de andere deelnemers om de 30 seconden zullen starten, wat vroeger ook al het geval was. Op zondag worden de eerste twintig om de minuut losgelaten, de volgende, vanaf de 21ste plek om de 30 seconden.
‘Classic’ aanbevolen met rolkooi
Voorlopig is het nog niet verplicht, maar vanaf 2021 moeten de deelnemers in de categorie ‘Classic’ ook een rolkooi hebben, al gaat het wel om een type dat minder complex is dan in de categorie ‘Challenger’ en ‘Legend’. “Het doel is zeker niet om de deelnemers op kosten te jagen, maar vooral om te vermijden dat op één of andere dag de Legend Boucles @ Bastogne vooraan in het nieuws komen na een ongeval met een wagen zonder rolkooi”, legt Pierre Delettre uit. “Een gemiddelde van 60 km/u halen, zeker op de onverharde proeven van zondag, maar ook op het parcours van zaterdag, met weersomstandigheden die zeker niet altijd voorspelbaar zijn, is en blijft een opdracht die niet zonde risico is. Daarom vragen wij nu al om toch een rolkooi te installeren in de wagen, maar net als in 2020 is het nog niet verplicht. In 2021 wordt het dat wel en dan zal de RACB een tekst voorbereiden om de technische modaliteiten van die rolkooien te bepalen.
Eifel-Ardennes Cup in samenwerking met de Rally Köln-Ahrweiler
Bij de prioriteiten van de organisatorische ploeg van de Legend Boucles @ Bastogne is ook het aantrekken van zoveel mogelijk deelnemers uit onze buurlanden en mogelijk ook van veel verder. In die geest werd een samenwerking op poten gezet met de organisatoren van de Rally Köln-Ahrweiler, die op 9 en 10 november 2018 plaats zal vinden. Deze club telt tientallen eigenaars/rijders van oudere rallywagens, waarvan sommige enkel in ‘Demo’ in Duitsland mogen rijden, door het daar geldende reglement.
De creatie van de Klasse ‘Super Legend’ in de categorie ‘Legend’ in de Legend Boucles @ Bastogne 2019 zal deze mensen in staat stellen effectief in de rally te starten en zo deel te nemen aan een Challenge samen met de Rally Köln-Ahrweiler 2018 en dus ook de Legend Boucles @ Bastogne 2019. Deze challenge gaat het levenslicht zien met de naam Eifel-Ardennes Cup. Er is ook een korting van 20% op het deelnamegeld, voor zij die beide wedstrijden rijden en zo mogen we ons aan een dertigtal wagens uit Duitsland verwachten, met enkele leuke verrassingen.
Video van de proeven op vrijdagochtend
Normaal was het wachten tot zaterdagavond voor de beelden van de geheime proeven van zondag, maar die situatie verandert. Voor de Legend Boucles @ Bastogne 2019 krijgen de deelnemers de beelden om 9u00 op vrijdag, met daarin de proeven van zaterdag EN zondag. De proeven hebben geen naam, maar een nummer, om zo de mensen te ontmoedigen om alsnog naar nota’s op jacht te gaan. Uiteraard blijven verkenningen verboden en overigens zo goed als onmogelijk op grondgebied dat niet voor voertuigen toegankelijk is. de deelnemers aan de ‘Legend’ en ‘Challenger’ krijgen ook nog eens nota’s van de proeven van zondag, nota’s opgemaakt door een specialist. Echter ditmaal zijn daar ook de proeven van zaterdag bij. Zo kunnen de deelnemers sneller wennen aan het systeem en bovendien kunnen ze op vrijdag tijdens de toegelaten verkenningen beide systemen op elkaar afstemmen.
‘Gulf Vintage’ tent tot 2022!
Bij de commerciële akkoorden van de Legend Boucles @ Bastogne 2019, moeten we ook de aanwezigheid op de Place MacAuliffe van een ‘Gulf Vintage’ tent vermelden en dat voor de duur van nog eens vier jaar. De tent was erg opvallend vorig jaar, in een samenwerking met het tankstation van Gulf van Martelange. Het concept sloeg aan en dus doen de partijen voor nog eens vier jaar verder! Steve McQueen zal er dus weer bij zijn! Ook met Toyo Tires (2019) en Spa Racing (5 jaar !) gaat de samenwerking verder, terwijl gesprekken met andere partners nog bezig zijn…
Inschrijvingen open op 1 november
Last but not least, starten de inschrijvingen voor de Legend Boucles @ Bastogne 2019 op donderdag 1 november en dat uiteraard voor de ‘Legend’, ‘Challenger’ en ‘Classic’. En goed nieuws om te eindigen, de tarieven zijn niet veranderd!
(einde)