‘Classic’: meer dan een succes, een overrompeling!
Met bijna 200 inschrijvingen in de categorie ‘Classic’ op de 300 wagens die op zaterdag 18 februari aan de start verwacht worden, beantwoorden de liefhebbers van ’60 km/u’ de uitnodiging van de organisatoren van de Legend Boucles @ Bastogne 2017! De ‘boost’ van Pierre Delettre en zijn team als reactie op de editie 2016 heeft zijn vruchten afgeworpen…
“Sinds vorig jaar zijn er steeds meer elementen die in het voordeel pleiten van de categorie ‘Classic’”, legt de organisator uit. “Natuurlijk is er de aanstelling van Eric Chapa als verantwoordelijke voor de deelnemers, maar ook de intrede van het Blunik-systeem, dat zijn waarde al heeft bewezen. Daarnaast is de communicatie voortaan op maat van de ‘Classic’, waardoor de hoofdrolspelers van die categorie meer dan verdiend in de schijnwerpers zullen staan. We hadden een succes verwacht voor 2017, maar het is een overrompeling geworden. Het is ook het bewijs dat er vraag blijft naar de gesloten RT’s aan 60 km/u. België is duidelijk en meer dan ooit een land van de Regularity…”
De regelmatigheidscriteria voor wagens van weleer ontstonden inderdaad in ons land, met de Coupe des Sources die nauw aan het hart ligt van Pascal Collard, die de relatie met de teams op zich neemt tijdens de Legend Boucles @ Bastogne 2017. In de loop der jaren hebben sommige corijders (een essentiële schakel van de bemanning) er hun specialiteit van gemaakt om gemiddeldes te berekenen en die te laten respecteren. Opdat een team zoveel mogelijk kans zou maken om te schitteren, moet de rijder aan een stuur kunnen draaien, en aanvallen wanneer dat nodig geacht wordt. Daarnaast moet de auto in staat zijn om de onregelmatigheden van het terrein te verteren… vooral in het kader van de wedstrijd die op gang wordt getrapt op het McAuliffe-plein in Bastenaken. In ieder geval schelen de auto’s in ‘Classic’ een flink stuk op de financiële borrel in vergelijking met de bolides in ‘Legend’, wat ook een verklaring kan zijn voor het succes.
Naar een duel België-Frankrijk met Italië als scheidsrechter?
België mag dan wel het vaderland zijn van de Regularity – wat eveneens werd aangetoond in de Rally van de Monte-Carlo voor historics en de Rallye Neige et Glace – in de loop van de edities van de Legend Boucles @ Bastogne werd de dreiging uit Frankrijk steeds groter. Dit jaar zijn drie Franse teams op papier in staat om het leven van de Belgische specialisten zuur te maken. Om te beginnen zijn er Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme, van wie de knappe en originele BMW 2800 CS vorig jaar net naast een triomf belandde. Christophe en Anne Baillet delen een Ford Escort RS2000 Mk2 waarmee ze op eigen bodem onze landgenoten hebben uitgedaagd tijdens de ‘Neige et Glace’ enkele dagen geleden. Ze zijn op zoek naar een duidelijke revanche op Belgisch grondgebied! Jérôme Ambrosini en Montgomery Abel (Audi 80 GT) zijn twee andere vaste waarden in de Legend Boucles en over hun potentieel bestaat geen enkele twijfel.
Ook de Italiaanse teams mogen niet vergeten worden. Piero Lorenzo Zanchi en Giovanni Agnese pronken met een zege in de Rallye de Monte-Carlo Historique van 2015 op hun palmares. Met hun Lancia Flavia 1800 Coupé komen ze niet om het deelnemersveld in Bastenaken op te vullen. Dat geldt ook voor Alessandro Olivieri en Cesare Rainisio, van wie de Ford Anglia 105 E telkens weer voor de verrassing kan zorgen.
We kijken ook uit naar de deelnemers uit Estland en Letland, waarvan we het niveau niet kennen. Zij wordne vertegenwoordigd door Thomas Kreek en Arvi Hain, die een originele VAZ 21011 van Russisiche makelij besturen.
Tegen de concurrentie uit het zuiden staan de lokale helden te drummen om het laken naar zich toe te trekken. Yves Deflandre, winnaar van de editie 2016 in ‘Classic’, stapt dit jaar over naar de categorie ‘Legend’, maar zijn teamgenoot Patrick Lienne blijft trouw aan de regelmaat. Hij neemt plaats naast Patrick Lambert (BMW 2002 Ti). Zijn doel is een tweede opeenvolgende zege, maar dan moet hij wel de strijd aangaan met ervaren duo’s als Gengou-Gathy (Volvo 142 S), Ninane-Simon (Opel Kadett C), Baugnée-Remion (Ford Escort MK1), Simon-Duchesne (Porsche 924 S), Crucifix-Caldeira (Porsche 911 Carrera ou Ford Aglia 105 E), Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6), Piraux-Monard (Renault 5 Alpine Gr.2), Van Rompuy-Vanoverschelde (Opel Ascona B), Chaballe-Chalsèche (Volvo 122 S), Franchi-Bernard (Audi Coupé Quattro), enz.
U heeft het begrepen, het is zo goed als onmogelijk om het podium te voorspellen van deze Legend Boucles @ Bastogne 2017 in ‘Classic’. Temeer omdat er naast de experten een indrukwekkende lijst met outsiders kan opgesteld worden. We denken maar aan Delporte-Bozet (Porsche 924), Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2), Dujardyn-Deplancke (Porsche 911 Carrera RS), Collignon-Felot (BMW 2002 Ti), Martens-Pyck (Volvo PV544), Dufrasne-Dogne (VW Golf GTI) en anderen.
In ‘Classic’ noteren we ook de deelname van Stefaan Pinzie, een specialist van snelheidsrally’s voor auto’s van weleer, die aan boord zal kruipen van een BMW 320i met Sharon Vermeulen naast zich.
Het is ook in ‘Classic’ dat we enkele persoonlijkheden aantreffen die zichzelf trakteren op een weekend ontspanning – of toch bijna – in de Legend Boucles. Onze ex-premier Guy Verhofstadt, vandaag een sleutelfiguur in de Europese politiek, is een vaste klant geworden van de wedstrijd, steeds met Guido Devreker aan zijn rechterkant en dit jaar aan het stuur van een Lancia Beta Coupé. Een Italiaan die nog steeds wordt ingezet door Abarth Squadra Storica Racing van Guy Moerenhout, die zelf een team vormt met Filip De Munck op een Fiat 124 Abarth Rally.
In zijn ‘Flower Power’-uitrusting maakt de Ford Escort Mk2 van ‘Mister J&Joy’ Pierre Hamblenne en ‘Mister Orbea’ Bernard Dejaeghere geen enkele kans om onopgemerkt voorbij te gaan. Jean Dewandre, altijd bijgestaan door Vincent Snyers, wordt dankzij zijn beroep als… priester dan weer een van de meest opmerkelijke deelnemers in zijn Talbot Sunbeam Ti.
De diversiteit in het peloton is een van de grote troeven van de categorie ‘Classic’. Tot groot jolijt van de fans zal een groot deel van de geschiedenis van de auto het parcours betreden, met modellen van de Citroën 2CV en de Renault 4 tot de Mercedes 500 SLC en de Datsun 240 Z, maar ook de VW Kever, Simca 1000, DAF 55 en 66, Skoda 110 en 120, Saab 99, Trabant P601, Fiat X1/9 (in de versie Prototipo Replica!), VAZ 21011, of nog de prachtige Austin Healey 3000. Voor ieder wat wils dus, zowel op zaterdag als op zondag…
Tijd nu voor een nieuwe ‘Strijd om de Ardennen’ van de Regularity aan 60 km/u gemiddeld, met teams die de degens zullen kruisen, zullen afzien maar zich ook altijd amuseren. En dat mag geweten zijn… (Einde)