Racspa

 

     

Classic: wanneer kwaliteit en kwantiteit samengaan ! 

 

Pierre Delettre heeft het aangekondigd na de aankomst van de Legend Boucles 2015, de eerste editie in Bastenaken, en hij heeft woord gehouden. Er is een stevige boost gekomen voor de categorie ‘Classic’ voor de uitgave 2016! De komst van Eric Chapa, de recente winnaar van de rally Neige et Glace, als coördinator voor de deelnemers in de regularity-klasse aan 60 km/u, was een eerste stevig element. Vervolgens kwam de implementatie van het chronometragesysteem ‘Blunik’, dat iets minder snel is, maar des te betrouwbaarder, om het eindklassement vast te leggen. Dat maakt ook dat er heel wat tussentijdse controles zullen zijn, een element dat belangrijk is in de regularity. 

Er kwam ook een aangepaste communicatie voor de ‘Classic’ en Pascal Collard, nog zo’n kenner van het genre, werd verantwoordelijk voor de relatie met de deelnemers. Het resultaat liet niet op zich wachten, want er zijn maar liefst 160 wagens ingeschreven in deze categorie!

Dit soort proeven is overigens stilaan een Belgische specialiteit, dat blijkt al als we de erelijst van de Monte Carlo Historique bekijken. Ook de zwart-geel-rode hegemonie in de Rallye Neige et Glace is het bewijs van de kunde van ons land in deze discipline. Hoe dan ook, de populariteit van deze evenementen groeit en zeker als we weten dat het allemaal democratischer is dan echte snelheidswedstrijden.

Gevolg: dit jaar, meer dan ooit tevoren, staat de categorie ‘Classic’ garant voor kwaliteit en kwantiteit. De kandidaten op de zege zijn legio en net als in de categorie Legend zal de strijd om de zege zaterdagavond nog niet beslecht zijn. Tijdens de zes proeven in de wouden op zondag zal er nog veel veranderen, want ook hier tellen de bestraffingen dubbel in die zes RT’s op onverhard. Precisie en vakmanschap zullen de sleutelwoorden zijn om de wedstrijd te winnen.

Stevig vooraan!

Als we de deelnemerslijst overlopen, kunnen we een soort kopgroep isoleren. Daartoe behoort uiteraard José Lareppe (drievoudige winnaar van de Monte Carlo Historique) en Lieven David, die revanche willen nemen na hun vroege opgave in het prinsbisdom. Daarvoor moeten ze de degens kruisen met Yves Deflandre (terug in ‘Classic’ na een kennismaking in ‘Legend’) en Patrick Lienne (Porsche 911), maar ook met Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6), vaste waarden in de Boucles.

Aan deze groep voegen we nog toe: Claude Verhelle en Yves Thirionet (Ford Escort RS2000 MK2), Georges en Stéphanie Tomsen (Opel Kadett GT/E), Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine), Hubert Musty en Anton Dupan (BMW 2002 Tii), net als Patrice Simon en Vincent Duchesne (Porsche 924 S).

Wie favorieten zegt, zegt outsiders, en die kunnen voor een verrassing zorgen. Hiertoe behoren Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142 S), de Portugezen Jorge Cavalheiro en Antonio Caldeira (Ford Escort RS2000 MK2), René Franchi en Christian Bernard (Audi Coupé quattro), Bernard en Renaud Herman (Porsche 924), José Delporte en Jean-Yves Bozet (Porsche 924) of nog Raymond Collignon en Adrien Felot (BMW 2002 Ti). Of wat te zeggen van Marc Van Dalen en Julien Minguet, die zich in de Rallye Neige et Glace met hun Ford Escort RS2000 MK2 echt lieten opmerken?

Het gevaar kan ook komen van Brajkovic-Beyers (Mercedes 450 SL), Dransard-Morel (VW Golf GTI), Dufrasne-Dogné (VW Golf GTI), Chaballe-Gerome (Volvo 122 S), Deplancke-Deplancke (Porsche 911 Carrera), Halleux-Veys (Innocenti Mini Cooper 1300), M’Body-D’Alleine (Ford Escort RS2000 MK1), Graeven-Remion (Porsche 924), Simon-Cathenis (Porsche 911 S)... U wou een pronostiek?  

En dan het prestige…

Minder bekend dan onze favorieten zijn de Italianen Pier Lorenzo Zanchi en Giovanni Agnese, die met hun Lancia Fulvia Coupé 1600 HF wel in het oog moeten gehouden worden. Het zijn immers de winnaars van de Monte-Carlo Historique van 2015! Het parcours in Bastenaken is echter heel verschillend met dat van Monaco.

Wie veel plezier beleefde in de Legend Boucles vorig jaar, was onze ex-Premier Guy Verhofstadt, die met zijn corijder Guido Devrecker en de Fiat Ritmo Abarth 125 TC weer progressie wil maken. We mogen er zeker van zijn dat hij zijn werk als Europarlementslid wel zal laten voor wat het is op zaterdag 20 en zondag 21 februari. De VLD’er doet het met de Abarth Squadra Storica van Guy Moerenhout, die zelf ook start met een Fiat 131 Abarth samen met Filip De Munck. De Fransman Pierrick Cizeron koos voor een BMW 2002, en hij doet het met niemand minder dan Denis Giraudet, die in zijn WK-carrière reed aan de zijde van Juha Kankkunen en vooral Didier Auriol. Met vijf zeges op zijn palmares…

Automobiel patrimonium

Nog in de categorie ‘Classic’ zien we uiteraard meer uiteenlopende modellen dan in ‘Legend’. De gepassioneerde amateurs zijn te bewonderen met wagens als de NSU TT, Skoda 110 en 120, Triumph Spitfire, Ford Anglia, Citroën 2CV, Lancia Flavia Coupé, Mercedes 500 SLC, Datsun 240 Z, Alfa Romeo Giulia GT en Sprint, Talbot Sunbeam (met pastoor Jean Dewandre!), DAF 55 Marathon, Alpine A110,  Peugeot 504 V6 Coupé, Volvo PV544, Austin Healey 3000, Volkswagen Coccinelle, Saab 99, BMW 2800 CS of Mini Marcos Jem! De hele geschiedenis van de autosport passeert de revue.

 

Als de Franse Christophe Benton, die had de moed om te verslaan van Belgische strijdkrachten vorig jaar, geen deel uit van de 2016-editie maakt, is er zal zijn co-driver Frédéric annuleren goed terug, naast Patrick Lambert op BMW 2002 Ti. Anderen hebben gewaarschuwd. Maar wat er ook gebeurt, de winnende bemanning voorrang voor het eerst in het land van Bastogne!

 

Racspa