Racspa

 

 

Een tweede dag vol emoties en competitie

 

Het was op de tweede dag van het Racing Festival goed tien graden kouder dan op de eerste dag, maar het prachtige herfstlicht en wat regendruppels op het Circuit van Spa-Francorchamps maakten dat ruimschoots goed. Deze tweede dag stond bol van de emoties en de stevige competitie, met niet minder dan vier races op zondagnamiddag.

 

Het leuke peloton (43 wagens) van de Caterham France Series opende de debatten met een sprint van dertig minuten en de liefhebbers van close racing kregen waar voor hun geld. De auteur van de polepositie, Henri Bizet, leidde de indrukwekkende meute, met heel wat positiewissels vooraan en geen enkele neutralisatie tijdens deze dertig minuten durende sprint! Henri Bizet won uiteindelijk voor David Leguem en Bruno Noregral, waarbij die laatste na moeilijke chronoritten van het midden van het veld naar voren reed. Pascal Wehrlen, zevende algemeen, won de categorie voor de rijders van 60 en ouder!

 

De eerste race van de Supercar Challenge en de BMW M2 CS Racing Cup Benelux zag meteen de Belg Jonas De Kimpe in zijn Volkswagen Golf GTi TCR de muur ingaan aan de Source. De diverse BMW M6 GT3 domineerden de race, waarbij de #111 van Max Weering en Max Tudden een moment de leiding in handen had, maar het waren Mex Jansen en Jardin Poland, die met de #105, naar de zege reden. De #174 van Jayden Post en Bas Schouten werd derde. Dennis en Steff De Borst wonnen met de mooie Hyundai i30 N TCR in Supersport 1, een klasse waarin Bart van den Broeck en Chris Voet (Alpine) zesde werden, terwijl Priscilla Speelman in de Volkswagen Golf GTi TCR de Supersport 2 won. Mark Jobst deed het met de Zilhouette in Sport 1 en de jonge Belgen Ignace Van den Broeck en Leon Izerbijt, wonnen met hun Renault Clio in Sport 2. Dante Rappange en Dirk Warmerdam waren dan weer de snelsten in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, voor Senna van Soelen en Mark van der Aa enerzijds en Berry Van Elk anderzijds.

 

De wedstrijd van 60 minuten van de Prototype Challenge en de Franse Funyo werd gekenmerkt door heel wat onderbrekingen, onder meer na een brand van de Revolution 500SC van de Brit Richard Morris, die van op de polepositie vertrokken was. Morris deelt de auto overigens met de jonge Belg Milan De Laet. De diverse Franse Funyo reden vervolgens naar voren met Romain Boeckler die de race won, voor Xavier Fouineau en de Amerikaan Alex Gaines. De Portugees Joaquim Gabriel Penteado Neto deed het bij de Revolution, terwijl Alain Berg en Mitchell van Dijk de competitie van de Radical wonnen, voor de Belg Martin Lucas.

 

In het peloton van de Funyo zagen we ook een jonge Zwitser, met name Jérémy Siffert en dat is niemand minder dan de kleinzoon van Jo Siffert, die we onder meer kennen van de start van de 1000 Km van Spa in 1970 aan het stuur van een Porsche 917. Bij de start ging het er stevig aan toe met Pedro Rodriguez, ook in een Porsche 917 in de kleuren van Gulf, ingezet door hetzelfde team van John Wyer!

 

De laatste race van de dag was de eerste van vier wedstrijden van 20 minuten voorbehouden aan de Mitjet 2L Nord Europe, met een stevige strijd tussen vier protagonisten, met name de Fransman Romain Damiani die won voor de Franse Belg Amaury Richard, de Fransman Julien De Miguel en de Deen August Therbo, beste Junior. De Belg Xavier Bourlard won bij de Gentlemen (40-55 jaar) en Jérôme Thiel deed het bij de Seniors (+55 jaar).   

 

De deelnemers aan de Ford Fiesta Sprint Cup en de Mazda MX-5 Cup zagen we ook op de piste, met twee vrije trainingen, waarbij in de eerste sessie de jonge Belg Tomas De Backer de beste was bij de Fiesta, voor de Pool Alan Czyz en de Nederlander Calvin De Groot, terwijl bij de Mazda, Daan en Timo De Graaf sneller waren dan Laszlo Van Houwelingen. In de tweede sessie ging die laatste er hard af en de sessie werd afgebroken. Lorenzo Van Riet was op dat moment de snelste MX-5 voor Mik Kuiper en Sam Jongejan, terwijl bij de Fiesta, De Backer het weer deed voor De Groot en Esmee Kosterman.

 

Op zondag wachten er ons nog acht races met de Trophée Mitjet 2L Nord Europe (drie sprints van twintig minuten), de Prototype Challenge en de Funyo (60’), de Fiesta Sprint Cup en Mazda MX-5 Cup (twee races van 35 minuten), de Supercar Challenge en de BMW M2 CS Racing Cup Benelux (60 minuten) en de Caterham France Series (30 minuten). De toegang tot het circuit van Spa-Francorchamps is geheel gratis… 

 

Foto’s: Letihon.be

 

www.racspa.be

 

Racspa