Racspa

 

Met 20 graden om 9u30 uur ’s morgens en met tien races op het menu, leek het alvast een veelbelovende zaterdag te worden. De rijders stelden niet teleur en zorgden voor veel actie. 

De eerste op de piste waren de deelnemers aan de Ford Modified-competitie. Een race van dertig minuten waarin bijvoorbeeld een Ford Cortina het opnam tegen de verschillende modellen Escort MK1, MK2 en Sierra... Racen in de echte Britse traditie dus, waarvan we de eenvoud waarderen. Drie rijders streden om de overwinning aan het stuur van wagens van heel verschillende leeftijden: James Allen (Focus 2.5L RS #77), Dave Cockell (Escort 2.2L Turbo #95) en Piers Grange (Escort MK2 2.6L #56). Helaas moest Allen een paar minuten voor de vlag naar de kant. Uiteindelijk ging de overwinning naar Dave Cockell.

Op zaterdag stonden er twee races van het Franse FFSA F4-kampioenschap op het programma. In de eerste race kwam de Safety Car twee keer op de baan, als gevolg van een behoorlijk aantal incidenten. Bij de laatste herstart liet Evan Giltaire er geen gras over groeien en ging er autoritair vandoor. Hij bleef Kevin Foster, Romain Andriolo, Hiyu Yamakoshi en Tom Kalender voor. Yani Stevenheydens moest genoegen nemen met de twaalfde plaats na een gevecht met Emmanuel Pierre. Aan het einde van de middag domineerde Enzo Peugeot de tweede race van start tot finish en won voor een sterke Romain Andriolo en Garrett Berry. De Belgische Yani Stevenheydens maakte ook een mooie comeback van de vijftiende naar de zesde plaats. Evan Giltaire, de winnaar van vanochtend, moest genoegen nemen met de zevende plaats.

In GB3 startte de eerste race op het middaguur. Hoewel de start zelf probleemloos verliep, maakte een aanrijding aan Les Combes dat we meteen vier wagens verloren: de nummer vier in het kampioenschap Rees (#5 JHR Developments), Mavlyutov (#99 Hillspeed), Ping (#3 Arden VRD) en Rogeon (#18 Chris Dittman Racing). Aan het einde van de Safety Car-periode nam Callum Voisin (#35 Rodin Carlin) de herstart voor zijn rekening, met Alex Dunne (#22 Hitech Pulse-Eight) in zijn kielzog. Op Les Combes nam Dunne opnieuw de leiding, waardoor Callum Voisin zijn tweede plaats moest verdedigen tegen Tymek Kucharczyk (#7 Douglas Motorsport). Het trio passeerde in die volgorde de zwartwit geblokte vlag. Dunne, Voisin en Kucharczyk waren ook de hoofdrolspelers van de middag, samen met McKenzy Cresswell (Elite Motorsport #16) en Gerard Xie (Hillspeed #39). Aan het einde van een zwaarbevochten race pakte Alex Dunne zijn tweede overwinning voor Callum Voisin, met de derde plaats dit keer voor McKenzy Cresswell!


De Morphmy Caterham Graduates-races zorgden voor heel wat spektakel, met niet minder dan veertig identieke wagens. Hoewel de eerste paar minuten vlekkeloos verliepen, was de rest van de race turbulenter, met als hoogtepunt een neutralisatie na een aanrijding tussen de #8 Khoo, #7 Appleton, #12 Hood en #36 Cronin Caterhams bij het uitkomen van de pif-paf des Fagnes. De race werd uiteindelijk onderbroken door de rode vlag, omdat er onvoldoende tijd over was om de baan vrij te maken en opnieuw te starten. De overwinning ging naar Harry Cramer (#121), voor Harry Senior (#1) en Andrew Whitton (112).  

De Lotus Cup Europe was de volgende competitie op de timing voor een race van 25 minuten. Tamás Vizin (#81) startte vanaf polepositie voor Nikolaj Ipsen (#99). Een dominante Vizin reed al snel weg van de rest, waardoor zijn rivalen moesten vechten om de tweede plaats: Nikolaj Ipsen, Rainer Borgens #55, Paul Maréchal #52 en Thierry Verhiest #17. Maréchal wist zich los te maken uit deze groep en pakte de tweede plaats. De laatste trede van het podium ging naar Ipson #99 uit Denemarken, terwijl onze landgenoot Thierry Verhiest de eerste race als vijfde afsloot.

De zesde race van de dag stond in het teken van de Alpine Elf Europa Cup met 24 wagens, onder aanvoering van kampioenschapsleider Enzo Geraci, voor Léo Jousset. Terwijl Geraci de leiding behield, ging Lorens Lecertua ook goed van start en won meteen twee plaatsen. Bij een aanrijding waren dan weer Lukas Papin #8, Laurent Richard #23 en Anthony Fournier #41 betrokken. Geraci-Lecertua-Garcin, een trio Chazel Technologie, leek vertrokken, maar een safety car onderbrak hun elan. De groene vlag volgde in de voorlaatste ronde, wat de weg vrijmaakte voor een fantastische eindsprint. Op de streep won Geraci voor de jonge Belg Lorens Lecertua en Alexis Garcin. Philippe Bourgois, een andere Belg, eindigde als veertiende en eerste in de klasse Gentlemen. 

De zon scheen nog steeds volop toen de deelnemers van de Supercar Challenge het circuit opgingen voor de eerste 'lange' race van het weekend. In een wedstrijd over 60' minuten en één ronde reden BMW M4 GT3, Bentley GT3 en Radical, maar ook Audi RS 3, Hyundai i30 N, Volkswagen Golf GTi en Honda Civic TCR. De algemene zege ging naar de #614 Norma van Berg-Engelen. In GT ging de strijd na de opgave van de Bentley GT3 tussen de diverse BMW M6 GT3. De #105 van Jansen-Poland won, voor de #111 van Tubben-Weering en de #107 van Meijer. Aan Belgische kant was er een mooie overwinning in SSP1 voor Jonas de Kimpe, een tweede plaats in SSP2 voor Tony Verhulst en een zesde plek in dezelfde klasse voor Voet-Bart Van den Broeck en tot slot de overwinning in Sport2 voor Ignace Van den Broeck-Iserbyt.

 

Het belangrijkste afspraak van de dag was ongetwijfeld de 3-uurrace van het Belcar Endurance Championship. De #20 Totaalplan Racing Lamborghini, de winnaar van de opener van het seizoen op Circuit Zolder, vertrok vanuit de pitlane na 's nachts heropgebouwd te zijn. Cédric Wauters was een van de sterke rijders in de eerste fase van de race en klom na 45 minuten op naar de derde plaats, in de slipstream van Bert Longin (Audi GT2 PK Carsport #1), die van de zevende naar de tweede plaats was opgeklommen. Maar de echte sterkhouder van de race was Jan Lauryssen, die won nadat hij van start tot finish aan het stuur van de #54 Q1-Trakracing Porsche had gereden. De PK Carsport Audi GT2 van Longin-Guelinckx-Longin had slechts 10 seconden achterstand, met de derde plaats voor de #78 RedAnt Racing Porsche van Haverans-Wils. De Lamborghini Totaalplan was de grote verliezer en moest opgeven. De overwinning in GTB ging naar de #19 Hamofa Motorsport BMW M4 GT4 van Verhoeven-Verheyen. Fred Caprasse en Arthur Rasse wonnen de TA-klasse in de #27 Bilia Emond by G&A BMW. In TB ten slotte ging de overwinning naar de #83 VDW Motorsport BMW E46 van Van de Water-Vangeel-Beyers.  

De Ford Fiesta Sprint Cup/Mazda MX5 Trophy kende ook een vliegende start, met twee vrije trainingen en een kwalificatiesessie. De pole in de Ford Fiesta Sprint Cup ging naar Alan Czyz (#146 Nowicki Auto Serwis), met 171 duizendsten voorsprong op Tomas de Backer (#197 Garage Feyaerts). In de Mazda MX5-klasse zette Van Houwelingen (#11 MV Motorsport) de beste prestatie neer, voor Dekker (#1 Dekker Racing). 

Morgen, zondag, kunnen de fans zich verheugen op een waar racefestijn, met niet alleen race 2 van de Supercar Challenge, maar ook het Franse FFSA F4-kampioenschap, de GB3, twee sprints voor de Ford Fiesta Sprint Cup en de Mazda MX-5 Cup... Dat alles belooft maximale actie en spanning!

Foto's : Letihon.be 



 

 

Racspa