Racspa

 

Nu al op kruissnelheid!

Vorig jaar introduceerden de organisatoren van de Legend Boucles @ Bastogne een derde categorie. Ze wilden daarmee de ‘gentlemen racers’ in de kijker zetten die geen concurrentie waren voor de zwaargewichten van de categorie ‘Legend’, of die geen zin hadden zich te schikken naar de 60 km/u in ‘Classic’. Het concept sloeg helemaal aan, zozeer zelfs dat voor deze editie 2019 er een ware explosie was van het aantal deelnemers die het tegen elkaar zullen opnemen aan een gemiddelde van 80 km/u, en dat zowel op zaterdag als op zondag…

Maar laat er niet teveel twijfel over bestaan, de favorieten van 2018 zullen ook de favorieten van 2019 blijven.  De eerste winnaar in de geschiedenis van de categorie ‘Challenger’ werd Yves Deflandre en hij is terug. Deze keer met Théo Surson aan zijn rechterzijde. De gekende oranje Porsche 911 zal echter moeten oppassen voor de BMA versie van André en Guillaume Lausberg, die vorig jaar dichtbij de gouden medaille waren en die nu vastbesloten zijn om een klinkende weerwraak te nemen. Dat zal ook het geval zijn bij Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort MK2) die geplaagd werden door pech en die op zondag moesten opgeven in de bossen. Een opgave die toeliet aan Jean-François ‘Kiki’ Olivier en Gene Magnette (Ford Escort MK2) om zich een mooie bronzen plak eigen te maken.

Een bewijs dat deze categorie stevig van start  ging is dat al deze teams opnieuw present zullen zijn… terwijl er nog anderen zich hierbij zullen voegen! We denken daarbij aan de plaatselijke helden als Romuald Thirion en Frédéric Jacquemin (Opel Ascona A), die weloverwogen van categorie veranderden en die zich wel eens konden mengen in de strijd aan de kop van het klassement, wat ons zeer verheugt.

In hun kielzog zal een grote groep aan outsiders trachten te profiteren van het kleinste foutje bij de favorieten. In deze opsomming, die verre van volledig is, kijken we dan naar die andere plaatselijke rijders als Luc Caprasse en Christophe Marquet (Audi Quattro), René Brugmans en Eric Gressens (Ford Escort MK2), Jean-Pierre Lequeux en Ana Cervera (Porsche 911), Luc Pauwels en Jean-Michel Wilmotte (Audi Coupé Quattro), Manu Eggermont en Edouard de Braekeleer (Toyota Corolla), Charles Blerot en Antoine Dauby (BMW 325i), Nicolas Blerot en Coralie Henkinet (BMW 325i), Marc Verdin en de zeer ervaren Guy Burniat (Ford Escort MK2), Laurent Richard en Nicolas Hubert (BMW 2002), Alexandre Viron en Alexandre Squartini (Peugeot 504 Coupé V6), Julien Collette en Xavier Huberlant (Opel Kadett GT/E), Vincent Prégardien en Grégory Durand (Ford Escort MK2), René en Max Marin (Renault 5 GT Turbo), Denis Robert en Fred van Rijckevorsel (Porsche 911), Pierre-Etienne Bermes en Romain Gresse (Opel Ascona B), André Glesner en Jean-Louis Mostade (Porsche 911), enzovoort.

‘Chavan’, reeds aanwezig vorig jaar, zal ook opnieuw van de partij zijn met zijn Volkswagen Golf GTI van de tweede generatie. Hij, die vroeger als eens de Boucles de Spa won als rijder en copiloot, wordt deze keer vergezeld van journalist en (trouwens uitstekend) copiloot, Alexandre Peeters.

Een al even opvallende verschijning is Jean Caro, die vorig jaar nog het parcours en de sportieve kant van de wedstrijd in handen nam, maar nu op pensioen is…en daarbij overall en helm weer van de haak nam om samen met een vriend uit de Ardèche, Vincent Max, plaats te nemen aan boord van een Audi ‘Cointreau’… Zonder commentaar!

Wat Alexis van de Poele betreft, de zoon van Eric, hij zit opnieuw in de BMW 2002 Tii die hij vorig jaar reed in de categorie ‘Legend’ en hij wil nu schitteren in ‘Challenger’ in gezelschap van  Florent de Liedekerke. Welkom!  

Niet te missen zijn enkele bolides met prachtige decoraties. We denken hierbij aan de Ford Escort MK1 van Thaddé Plater-Zyberk en Louis De Laminne de Bex, die een eerbetoon brengen aan de exploten van Gilbert Staepelaere in Ieper in 1970, of nog de Ford Escort MK2 van de geniale Bernard Dejaeghere en Michaël Louys, waarvan de livrei hulde brengt aan het 25-jarige bestaan van een van de meest  spookachtige groepen uit de Luikse rockscene, ‘Les Gauff’’!   

Opmerkelijk zullen ook enkele zeer goed voorbereide wagens zijn voor deze competitie aan 80 km/u gemiddeld. Zoals de Fiat 124 Sport Spider van Dirk Vermeersch (oud-winnaar van de 24 Uren van Spa) en Christel Bauwens, de Volvo PV544 van Nederlanders Michael en Rogier Simon, de Austin Healey 3000 van de Nederlanders Robert Millar en Joe Van Burik enerzijds en Jan-Piet Van der Meer en Koen Weijers anderzijds, de Triumph TR8 van Jean-Louis Renard en Thomas Sigtermans, de Lada VFTS van Luxemburgers Philippe en Laurent Bai, enzovoort.

Op de regelmatigheidstrajecten volgen de ‘Challenger’ deelnemers achter de concurrenten van de categorie ‘Legend’. De Challenger zullen zeker hun deel van het spektakel brengen. We kunnen het publiek enkel aanraden van op hen te wachten want om een gemiddelde aan te houden van 80 km/u zullen zij niet lang mogen treuzelen of de toerist uithangen. Ongeacht hoe mooi de streek ook is…

 

 

 

Racspa