PRESS

 

 

Tussen de Brabançonne, het Wilhelmus en God Save The Queen…

 

De grijze lucht van vrijdag heeft plaats gemaakt voor een felle herfstzon deze zaterdag op het circuit van Spa-Francorchamps. Dat gaf aan honderden deelnemers op het Racing Festival 2018 de kans om zich te amuseren. Na een laatste resem aan vrije trainingen en kwalificatiesessies, was het eindelijk tijd voor de eerste races. En die waren zeer welgekomen.

 

De Supercar Challenge en de GT & Prototype Challenge hebben een zeer internationaal deelnemersveld. De twee startten samen startte aan een race van 60 minuten + 1 ronde. De race was de Ginetta met mechanische ondersteuning van Nissan goed gezind… De Franse polesitter Julien Schell kwam al snel in de problemen die hem lieten zakken in het klassement. De Duitser Max Aschoff haalde daar natuurlijk veel voordeel uit. Hij posteerde zich voor het Belgisch-Luxemburgse duo samengesteld uit Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Uereberecken, vertraagd door problemen met de ontsteking van de motor in de kwalificaties. Het is de Norma M230 van de Brit Neil Primrose, laureaat in de klasse CN, die de algemene top drie vervolledigt. De GT bracht een spannende strijd met een zege voor de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport met de Belg Ward Sluys en de Nederlander Bas Schouten achter het stuur. De BMW finishte voor de Porsche Cup van de Nederlanders Bob Herber en Edward Grouwels. De andere winnaars in de klassen zijn de Nederlander Ruud Olij (BMW M3 E92) in de Supersport 1, René Snel (BMW E36) in Supersport 2 en het duo Nieman-Van Splunteren in Sport.

 

De grofweg zestig gemotiveerde rijdres van de Caterham Graduates zorgden nogmaals voor een adembenemend spektakel met veel inhaalmanoeuvres, race-incidenten en zelfs accidenten. De rijders brachten het er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf. Tijdens deze prachtige Britse ontmoeting was het Mike Evans die terecht met de #46 de overwinning behaalde. Hij finishte voor zijn landgenoten Rob Watts en Oliver Gibson.

 

Verder was er nog de Ford Fiesta Sprint Cup BE en NL. Vooral Nederlanders zorgden voor het spektakel, met winst voor Domenique Kraan die net voor Loek Hartog en Laurens De Wit finishte. Bij de Belgen behaalde Martin Leburton zijn eerste overwinning met de Vanspringel Motorsport Fiesta. Hij kwam voor Kenny Herremans en Jens Verbesselt over de eindmeet. Philippe Huart leek lange tijd op weg naar het podium, maar hij kende een frustrerende race. Huart moest noodgedwongen opgeven na problemen op het einde. In het Juniorklassement van de Belgen was de winst voorde Nederlander Nick Stox. Hij finishte voor de Belgen Yannick Redant en Ruben Valckenaere.

 

De laatste proef van de dag was voorbehouden aan de historische racewagens van de Belcar Classic & Youngtimer Cup. De race van 30 minuten kende vele opgaven en incidenten, met vooraan Luc Moortgat, die won in zijn Porsche 964 voor de BMW 325i E30 van Bas Van Elderen en de Porsche 964 van Pierre-Yves Paque bij de ‘Youngtimers’. In ‘Classic’ was de strijd zeer open met Luc Brankaert die in zijn Chevrolet Corvette C3 de zege leek weg te kapen… alvorens hij in de voorlaatste ronde aan Blanchimont stilviel. De winst was dan voor de Porsche 911 van Xavier Martens, voor de mooie Ford Capri van Wim Kuijl en de Lotus Elan van Guy François die traag over de meet reed! 

 

Morgen tussen 14u55 en 17u55, is er de voorlaatste manche van het Belcar Endurance Championship met heel wat spektakel op het menu. Tijdens de kwalificaties waren de verschillen al erg klein, met uiteindelijk de Norma M20 FC Deldiche Racing by JDC Events (De Cock-Joosen-Piessens) op pole voor de merkgenoten van Aqua Protect Racing Team (Houthoofd-Bouillon-Cools), Russel Racing by DVB Racing (Thiers-Thiers-Van Hooydonk-Magnus) en Krafft Racing (Kirmann-Kirmann), verenigd in amper… 0’’320! In de categorie Belcar 1 was er een primeur met een pole voor de Lamborghini Huracan Super Trofeo Semspeed van de broers Benoît en François Semoulin, voor de diverse Porsche 991 Cup, met Belgium Racing van Derdaele-Saelens en de Porsche 991 Cup PK Carsport van Boonen-Longin als eerste vertegenwoordigers van het merk. De andere polemen zijn de Mercedes-AMG GT4 QSR Racing School van De Breucker-Hoogaars in Belcar 3, de BMW M3 E46 G&R Motorsport van Van Dosselaer-Van Dosselaer-Houthoofd-Dierckx in Belcar 4 en de BMW 325i E90 van Lammens-Suffeleers-Heirman in Belcar 5.

 

De laatste dag van het Racing Festival 2018 wordt een mix van sprints, semi-endurance en endurance en natuurlijk de Demo LegendBouclesOnTrack, die meer dan 60 deelnemers van de Legend Boucles @ Bastogne zal tonen. De Legend Boucles @ Bastogneis uiteraard de topwedstrijd van de Royal Automobile Club de Spa en de wedstrijd staat op het programma tijdens het eerste weekend van februari in Bastogne en de provincie Luxemburg.

 

De toegang tot het Racing Festival is gratis – paddocks inbegrepen! – en de tickets vindt u op de site van R.A.C. Spa, via http://www.racspa.be/2018/rf2018/documents/RF2018-Invitation.pdf

 

Live timing: https://livetiming.alkamelsystems.com/spa/

 

Info: www.racspa.be, en op FacebookTwitter and Instagram. 

 

Rechtenvrije foto: R.A.C. Spa – Letihon.be