PRESS

 

 

 

Thierry Neuville demonstreert, pech voor Duval

Na het enorme succes voor de handtekeningensessie en de parade in de stad op vrijdagavond, namen vanochtend 283 teams de start in Bastenaken van de 59ste editie van de Legend Boucles.

Het noodlot sloeg al in de openingsfase toe voor n°1 François Duval, die de eerste proef niet tot een goed einde kon brengen en de ankers moest uitwerpen aan het kasteel van Mirwart, voor de ogen van duizenden toeschouwers.

“Ik zat geblokkeerd achter de kleine Peugeot 205 Demo die voor mij vertrokken was, ik was geïrriteerd en brak het gaspedaal en de gaskabel”, vertelde de drievoudige winnaar, die na een herstelling op pad ging voor KP2, waarin hij te kampen kreeg met een kapotte uitlaat. De rijder van de Ford Escort kreeg 1200 strafpunten aan de broek, na het nodige laswerk en het missen van twee proeven. “We zijn opnieuw vertrokken voor de fun, uit respect voor de organisatoren en de toeschouwers.”

De rijder uit Cul-des-Sarts trakteerde ons op enkele stevige doortochten en liet de tweede en daarna de derde chrono optekenen, vooraleer hij een derde keer moest opgeven in de buurt van Chevron, door een doorboorde benzineleiding. Het team en de rijders twijfelden nog om op zondag van start te gaan voor de uitdaging op onverhard.

                        

Het langverwachte duel tussen onze twee WRC-winnaars kwam dus jammer genoeg vroegtijdig ten einde. Het werd daarentegen een indrukwekkende onemanshow voor de Porsche 911 BMA N°5 de Thierry Neuville et Nicolas Gilsoul, die geen enkele scratch lieten liggen. Een ware demonstratie van het fabrieksteam van Hyundai in het WRC, dat de eerste etappe beëindigde met een bonus van meer dan 120 punten, het equivalent van twee minuten op de winnaar van de vorige editie, zijn teamgenoot Bernard Munster.

“Het besturen van een Porsche is minder gemakkelijk dan een Escort”, glimlachte de man uit Sankt-Vith, die het duidelijk naar zijn zin had. “De auto is zelfs twee keer rond zijn as gegaan. Maar ik kan niet wachten om de Porsche te ontdekken op onverhard.”

Zijn voorsprong mag dan wel aanzienlijk zijn en in normale omstandigheden zien we niet in wie hem kan beletten om op zondag voor het eerst de Boucles op zijn palmares te schrijven, maar gezien het begin van dit seizoen verkopen we het vel van de beer niet voor hij geschoten is.

“Er wachten ons nog tachtig kilometer en met sneeuwbanden op onverhard zal het noodzakelijk zijn om proper te rijden en lekke banden te vermijden”, legde Nicolas Gilsoul uit, in 2010 al winnaar van de Legend Boucles aan de zijde van Bruno Thiry. “We hebben hier de tijd van ons leven. De sfeer doet ons al bijna in de rally van Mexico belanden. Op verschillende plaatsen staat er echt veel publiek.”

Achter de twee Porsche die ietwat in het voordeel zijn door hun vermogen en hun groter koppel op droge wegen, vervolledigde een Patrick Snijers in hoogvorm het voorlopige podium op een Ford Escort Groep 4, een herinnering aan zijn eerste succes 36 jaar geleden…

De achtvoudige winnaar van de Boucles had minder dan twee punten voorsprong in handen op de Porsche van Marc Timmers, de verrassende BMW 2000 Ti uit 1966 van Guino Kenis sloot op zijn beurt de top 5 af. Fred Bouvy, ook in een goede dag, verloor enkele kostbare punten na een forfaitaire chrono door de crash in KP10 (Chevron) van de Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer (bemanning ongedeerd).

                        

Zij zullen op zondag op de onverharde wegen beslissen over de afloop van de Legend Boucles. Lekke banden zijn dus allesbehalve uitgesloten, met daarnaast de verdubbelde strafpunten en een voor iedereen geheim parcours om rekening mee te houden. Ervaring zal het verschil maken.

Na de opgave op het einde van KP11 van de Datsun van Bruno Thiry (motor), werd de top 10 vervolledigd door Romain Delhez (Opel Transeurop), Geoffrey Leyon (Ford Escort), de Brit Tim Pearcey (Ford Escort) en de Duitser Andreas Gerst (Porsche).

Ze deden beter dan de Fransen Jean-François Mourgues (Ford), de Nederlander Olaf Pothoven (Volvo 122S), Félix-Marie Brasseur (Porsche), Benoît Galand (Peugeot 504 V6) en Yves Matton (Porsche).

Bij de voormalige winnaars noteerden we nog de negentiende en twintigste plek van Renaud Verreydt en Larry Cols. Die eerste kende een probleemrijke wedstrijd (alternator, versnellingsbak, banden…) aan het stuur van de ‘nieuwe’ Escort MKI, terwijl de ‘Mystery Driver’ zijn terugkeer maakte na negen jaar afwezigheid en langzaam maar zeker weer in het ritme kwam bij zijn première met een achterwielaandrijver.

Tot slot vermelden we nog dat officiële Citroën-rijder Stéphane Lefèbvre op de opgavelijst met bekende namen terechtkwam, naast de drie voormalige winnaars François Duval, Jean-Pierre Van de Wauwer en Bruno Thiry. De transmissie van zijn Visa 1000 Pistes Gr. B gaf de geest bij de eerste chronorit.

De tweede dag gaat op zondag van start om 8.07u met de RT13 van Bercheux-Bernimont, met in volgorde ongeveer 160 Classic, daarna de Demo en de Legend ongeveer 1u25 na de doortocht van de eerste wagen. De aankomst vindt plaats om 12.56u in Bastenaken, waar de winnaar van de Legend iets voor 15.00u zal gekend zijn.

                       

Legend Boucles: de tussenstand na de eerste etappe: 1. Neuville-Gilsoul (Porsche Carrera RS Gr.4) 525,40 punten; 2. Munster-Munster (Porsche Carrera RS Gr.4) op 133,94 pts; 3. Snijers-Geeraerts (Ford Escort MKII BDA Gr.4) op 187,62; 4. Timmers-Hermans (Porsche 911 Carrera Gr.4) op 189,27; 5. Kenis-Vanoverschelde (BMW 2000 Ti) op 201,66; 6. Bouvy-Hottelet (Porsche 911 SC 3.0 Gr.4) op 242,12; 7. Delhez-Bonaventure (Opel Manta Transeurope) op 253,53; 8. Leyon-Deposson (Ford Escort MKII) op 280,46; 9. Pearcey-Shanks (GBr/Ford Escort MKII BDA Gr.4) op 355,48; 10. Gerst-Enderlle (Dui/Porsche 911 Gr.4) op 369;00; 11. Mourgues-Giraudet (Fra/Ford Escort MKII BDA Gr.4) op 371,65; 12. Pothoven-Molenkamp (Ned/Volvo 122S) op 375,06; 13. Brasseur-Brasseur (Porsche Carrera RS) op 384,91;  14. Galand-Prévot (Peugeot 504 V6) op 390,35; 15. Matton-Elena (Bel-Mon/Porsche 911 Gr.3) op 398,90; 16. Deflandre-Lambert (Porsche 911 Gr.4) op 407,74; 17. Jansen-Van den Houdt (P-B/Ford Escort MKI) op 410,42; 18. Mondron-Werner (Porsche 911 Gr.4) op 422,87; 19. Verreydt-Elst (Ford Escort MKI) op 423,28; 20. Cols-Leyh (Ford Escort MKII 8S) op 450,19