PRESS

 

 

 


Ook in Classic, valt de beslissing op zondag!

 

 

Een onvergetelijke eerste wedstrijddag, met maar liefst twaalf Regularity Tests, verreden in onnoemelijk slechte weersomstandigheden, en op de eindafrekening totale suspense voor aanvang van de nu al legendarische proeven in de Ardense bossen! Naar het voorbeeld van de categorie ‘Legend’, hebben de deelnemers in ‘Classic’ het beste van zichzelf gegeven vanaf de start in Bastenaken. Bij hun terugkeer op het podium van het McAuliffe-plein om 22 uur zagen we dan ook veel getekende gezichten. En toch valt de beslissing pas tijdens de zes laatste RT’s van deze erg beproevende Legend Boucles…

Deze lange dag begon trouwens met een leuke verrassing: de Ford Escort MK1 #343 van Jean Dujardin en Pierre Rondelet verscheen als leider op de tabellen na de eerste proef. Het vervolg was echter in het voordeel van de favorieten van de categorie ‘Classic’. Zo werd de leidersplaats lang ingenomen door Patrick Lambert, die wordt bijgestaan door de winnende corijder van 2015, de Fransman Frédéric Cancel. We dachten dat de BMW 2002 Ti #205 de eerste dag vooraan zou afsluiten, maar het duo maakte veel verlies in de laatste RT door een elektrische panne!

Ook al zal de definitieve tussenstand na RT12 niet gekend zijn voor 2.00u ‘s nachts, toch leken Yves Deflandre en Patrick Lienne (Porsche 911) vrij zeker van hun zaak bij de terugkeer naar Bastenaken. Het was voor hen al een uitgemaakte zaak dat ze de zondagse proeven zouden aanvatten als leider. We maken ons overigens op voor een klassieke strijd voor de zege, aangezien Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914/6) profiteerden van de pech bij Lambert-Cancel om de tweede plaats in te nemen.

Achter de twee erg verschillende Porsche verwachten we een onbesliste strijd tussen enkele serieuze outsiders, zoals de Italianen Alessandro Olivieri en Cesare Rainisio, met de elegante Ford Anglia die echter niet ongehavend uit de strijd kwam, Philippe en Julie Deplancke (Porsche 911 Carrera), de Fransen Frédéric Magdziarek en Philippe Lhomme met hun prachtige BMW 2800 CS, de onvermijdelijke Claude Ninane en Christophe Simon op Opel Kadett C, maar ook de duo’s Gengou-Gathy (Volvo 142 S), Ambrosini-Abel (Audi 80 GTE) of Van Dalen-Minguet (Ford Escort MK2). Minder geluk was er voor Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine), die buiten de top 10 terechtkwamen na een zware en zelfs frustrerende dag.

Deze zondag hebben de deelnemers in de categorie ‘Classic’ het voorrecht om de weg te openen tijdens de zes Regularity Tests. We zijn met andere woorden verzekerd van een weergaloos afsluitend vuurwerk, met bovendien verdubbelde straffen in de Power Stages

 

Dat belooft! Vervolg en einde rond 18.00u morgenavond, na afloop van de prijsuitreiking