PRESS

 

 

 


Bernard Munster onttroont Markko Martin voor het onverard

 

Ondanks het onvoorstelbare rotweer, met onophoudend wind en hevige regen, kwam een gedisciplineerd publiek massaal opdagen voor de eerste dag van de Legend Boucles. Een eerste gedeelte dat meteen getekend werd door de opgave van Marc Timmers, slachtoffer van een kapotte motor nog voor de eerste Regularity Test. Frustrerend voor de eerste winnaar van de Boucles, die met tranen in de ogen naar huis ging.

De pechduivel sloeg ook toe op de wagen van Freddy Loix, waar een kleine brand moest geblust worden nog voor de eerste chronorit.

Tijdens die eerste proef slaagden acht rijders (Markko Martin, Romuald Thirion, Edouard Mondron, Bernard Munster, Fred Caprasse, Tim Pearcey, Bruno Thiry en Stéphane Lefebvre) erin het gemiddelde van 80 km/u aan te houden. Maar enkel Markko Martin realiseerde, live op tv, de scratch tijdens de tweede sector en de Est kwam dan ook alleen aan de leiding.

De teamgenoot van Stéphane Prévot zou, dankzij een propere en efficiënte stijl, zonder veel risico’s en ondanks een halve schuiver, het grootste deel van de eerste dag domineren aan het stuur van zijn Ford Escort MKII Gr.4 BDA My Vintage. “Het parcours is erg knap maar bijzonder glad”, verklaarde de voormalig vijfvoudig winnaar in WRC. “Het is soms aanpassen om te moeten remmen voor de meet om het gemiddelde te halen. Vooral de versnellingsbak bezorgt me daarnaast wat grijze haren. Maar verder heb ik het prima naar mijn zin.”

De ‘Mystery Driver’ was de leider tijdens de eerste negen proeven, tot het vallen van de nacht, wanneer hij zich liet onttronen door twee oude vossen en voormalig winnaars van de wedstrijd, Bernard Munster et Jean-Pierre Van de Wauwer.

De Porsche-rijder sloeg zijn slag tijdens de doortocht in de ‘Macrale’, de scherprechter op zaterdag met meer dan negentien kilometer in het donker. De auteur van vijf beste tijden op twaalf in totaal keerde terug naar Bastenaken met een voorsprong van 38,31 punten op Markko Martin. “Het eerste gedeelte van de rally verliep goed ondanks de erg moeilijke omstandigheden”, reageerde de teamgenoot van Andrée Hansen. “Maar er is nog niets gewonnen. Nu komen de zes geheime proeven op onverhard die de mannen van de jongens zullen scheiden. Alles kan dus nog veranderen.” 

“Markko heeft zijn Escort beter onder controle. Ik heb vertrouwen en hoop dat we nu druk kunnen uitoefenen op Bernard. Hopelijk kunnen we het verschil maken op onverhard”, klonk het bij Stéphane Prévot, de teamgenoot van de special guest die in extremis terugviel naar de tweede plek.

Jean-Pierre Van de Wauwer sloot de dag als derde af, op amper twee punten van de Est, maar betreurde dat hij werd opgehouden door Jérôme D’Ambrosio tijdens de laatste RT Show van Livarchamps. Hij verloor er op een jammerlijke manier zes punten. “Maar de rally is nog niet voorbij”, lachte hij.

Bruno Thiry (Datsun Violet Gr.2) en Yves Matton (Porsche 911), vierde en vijfde op respectievelijk 48,9 en 58,86 punten, hadden we misschien niet zover vooraan verwacht. Beide heren kunnen zelfs nog hopen op de overwinning.

Zonder catastrofes tijdens de tweede, beslissende etappe, komt de winnaar uit het leidende kwintet.

Fred Bouvy, mooi zesde op zijn Escort MKI, verdween jammer genoeg uit wedstrijd voor de laatste RT, door een panne op de ruitenwisser. “Het was onmogelijk om op die manier door te zetten, maar morgen starten we opnieuw om nog zoveel mogelijk plezier uit dit avontuur te halen.”

Anderen zullen dat geluk zonder twijfel niet hebben. We denken maar aan Stéphane Lefebvre, verraden door de motor van zijn Citroën Visa in de vierde RT, aan François Verbist (transmissie) of Cédric Cherain, auteur van enkele kleine foutjes voor een definitief incident in Stoumont. Opgaves waarvan François De Spa (Porsche) kon profiteren om een knappe zesde plek te bezetten, voor de Brit Tim Pearcey, die vanmorgen al voor het spektakel zorgde.

De spectaculaire Grégoire de Mevius (Nissan 240 RS Gr.B) en Renaud Verreydt (Ford Escort Gr.4) zullen vermoedelijk wat ontgoocheld zijn, en omkaderen Fred Caprasse (Ford Escort) om zo de top 10 te vervolledigen. De twee voormalig drievoudig winnaars van de Boucles rekenen op de zes beslissende proeven in de Ardense bossen om op te klimmen in de tussenstand. Het ziet er immers niet naar uit dat de deelnemers op zondag nog in de remmen zullen moeten gaan.

 

Legend Boucles – De tussenstand na de eerste etappe: 1. Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4) 118; 2. Martin-Prévot (Est-Bel/Ford Escort MKII Gr.4) op 38,31 punten; 3. Van de Wauwer-Paisse (Lancia Beta Monte Carlo Gr.2) op 40,50; 4. Thiry-Portier (Datsun Violet Gr.2) op 48,90; 5. Matton-Elena (Bel-Mon/Porsche 911 Gr.3) op 58,86; 6. De Spa-Carabin (Porsche 911 Gr.4) op 101,30; 7. Pearcey-Louis (GBr-Bel/Ford Escort Gr.4) op 137,64; 8. De Mevius-Leyh (Nissan 240 RS Gr.B) op 146,15; 9. Caprasse-Razzi (Ford Escort MKII) op 146,64; 10. Verreydt-Elst (Ford Escort MKII Gr.4) op 155,19; 11. G.Mondron-Werner (Porsche 911 Gr4) op 169,12; 12. Leyon-Deposson (Ford Escort RS MKI) op 182,46; 13. Delhez-Bonaventure (Opel Ascona A) op 213,95; 14. Kenis-Buysman (BMW 2002 Ti) op 271,93; 15. Janssen-Van den Hout (Ford Escort RS1600) op 312,51.