PRESS

 

 

 François Duval in drievoud

Na zijn eerste twee zeges in de Legend Boucles de Spa, in 2013 en 2014, hebben François Duval en Anthony Bourdeaud’hui voor een derde overwinning gezorgd, zondag net na middernacht. Ook de verhuis naar Bastogne deerde het duo in de Escort dus niet, net zo min als de 220 andere ploegen aan de start.

De 57ste editie van de wedstrijd verliep in moeilijke weersomstandigheden, maar het publiek liet zich daardoor niet afschrikken. Zaterdagochtend sneeuwde het en het was de Ford Escort van de verrassende Raphaël de Borman, die vrijdag de proloog had gewonnen en dus als eerste de baan op mocht.

Echter niets stond de terugkeer van François Duval in de weg. Hij werd vrijdagavond zevende op de onverharde proloog, maar liet vervolgens een hele reeks nultijden – dus exact het vooropgestelde gemiddelde – noteren. Tegen zijn comeback naar de eerste plek viel dus weinig in te brengen.

Na de tweede passage in Stoumont, nog steeds een klassieker in de wedstrijd, nam François Duval de leiding en hij behield die ook op een autoritaire manier. Een fotofinish was dan ook niet nodig. De getalenteerde rijder uit Cul-des-Sarts was zonder meer de sterkste.

Na 18 RT, had Flash Gordons 50,72 voorsprong op de Escort BDA Rallying Solutions van Raphaël De Borman die het mooiste resultaat van zijn carrière liet optekenen.

Ik heb me echt geamuseerd op het nieuwe parcours dat echt schitterend is”, aldus Dudu, een van de weinige tenoren die niet ging verkennen in de wouden, ondanks het verbod. “Het was moeilijk om op de snelle stukken het verschil te maken. Zelfs met de sneeuw en de keien die er gelegd waren om de putten te vullen, dienden we soms nog een minuut te wachten aan de finish. Dat is het enige wat ik op deze editie aan te merken heb. We hebben tijdens de rally een probleem met de injectie gekend en op het einde trilde alles aan de wagen.

Niks stond de triomf van François Duval echter nog in de weg en hij won als kers op de taart de onverharde Power Stage Eglantine.

Bernard Munster begon dramatisch aan de wedstrijd met een fout van zijn corijder in het zicht van de aankomst van de proloog. Gevolg: een 32ste plek en vanaf dan een enorme remonte. De Porsche van BMA werd nog knap derde en dat op amper 4 punten van de 2de plaats.

Florian en Carolane Jupsin (Escort) zijn met hun vierde plek de revelaties van de wedstrijd, voor de lokale held Romuald Thirion (Opel Ascona A), zevende tussen de beide Porsche 911 van Marc Duez en Patrick Snijers, maar voor de Opel Kadett van Maurice Bergsteyn en de Ford Escort MKI van Fred Bouvy en François de Spa.

In de op één na laatste proef verloren we Bruno Thiry (Visa, alternator) en Alister McRae, tot dan mooi tweede. De Schot was zeer opgetogen over de Mandarine die hem aan de RAC Rally deed denken.

Jean-Pierre Van de Wauwer (4de), werd door zijn krachtbron verraden op drie proeven van het einde. De man uit Verviers had weer een podium in het zicht.

Christian Kelders heeft echt mooie dingen liet zien. De rijder in de Porsche was vierde in het zicht van de aankomst, maar door een probleem aan de alternator vielen ook de lampen op het einde van de wedstrijd uit. Ook een mooie race was er voor Robert Droogmans in de Citroën Visa. Als de Limburger geen fout had gemaakt in de eerste proef – met 75 punten straf – dan was een top 10 zeker mogelijk geweest.

Vermelden we nog de 24ste plaats van de baas van Citroën Racing Yves Matton en de 29ste van RTBF-presentator Gérald Wéry.

Pierre Delettre heeft als gelukkige organisator het laatste woord: “Deze editie was een groot succes, op alle vlakken. Er was heel wat volk onderweg en geen enkele neutralisatie onderbrak het rallyfeest. We hebben ook geen enkel zwaar ongeval gehad en de timing verliep, op enkele schoonheidsfoutjes in het begin, vlekkeloos. We gaan nog beter proberen doen in 2016 en dus afspraak in februari op de Place McAuliffe. Ik heb al enkele verrassingen in petto.”

Uitslag Legend:

1.      Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort BDA) 36.88 ; 2. De Borman-Louka (Ford Escort BDA) op 50.72 ; 3. Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4) op 54.39 ; 4. Jupsin-Jupsin (Ford Escort Gr.4) op 78.85 ; 5. Duez-Sibille (Porsche 911 GR.4) op 105.64 ; 6. Snijers-Bouchat (Porsche 911 GR4) op 113.72 ; 7. Thirion-Jacquemin (Opel Ascona A) op 115.52 ; 8. Bergsteyn-Buysmans (Bel-P-B/Opel Kadett) op 164.31 ; 9. Bouvy-Gressens (Ford Escort MKI) op 169.3 ; 10. De Spa-Carabin (Ford Escort MKI) op 194,04 ; 11. Lausberg-Jacob (Porsche 911) op 200.74 ; 12. Deflandre-Lambert (Porsche 911 Gr.4) op 205.88 ; 13. Kelders-Kerkhove (Porsche 911 Gr.4) op 208.48 ; 14. Gérard-Chalseche (Opel Ascona A) op 225.94 ; 15. Droogmans-Van Grieken (Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B) op 231.57 ; 16. Mourgues-Jalet (Fra-Bel/Ford Escort MKII) op 235.88 ;…

Uitslag Classic: 1. Berteloot-Cancel (Porsche 911 SC) 254,3 punten; 2. Piraux-Monard (R5 Alpine) op 4.70; 3. Baillet-Baillet (Porsche 911) op 8.78 ; 4. Lambert-Manchel (BMW 2002 Ti) op 20.70 ; 5. Gengou-Gathy (Volvo 142) op 33.18