PRESS

 

 

 Na twee erg zonnige dagen waren de regen en een sombere hemel op de afspraak voor het derde en laatste deel van het Racing Festival.

De omstandigheden met weinig grip droegen duidelijk bij tot het spektakel en de waardeverhoudingen op een droge omloop werden vaak helemaal omgegooid.

De McMillan Caterham Graduates, de eerste race op zondag, bracht een zestigtal bolides zonder dak op de startgrid, goed voor een prachtige strijd voor de overwinning. De Brit Richard Pursglove spurtte naar de zege met veertig luttele duizendsten voorsprong op zijn landgenoot Adrian Russell.

Vreemd genoeg was de eerste manche van de Renault Clio Cup heel wat minder opwindend, aangezien alles, of bijna alles, werd beslist bij de start en in de eerste ronde, die poleman en latere winnaar Melvin De Groot als leider afsloot. De Nederlander werd nooit echt bedreigd. Gastrijder Pim Van Riet en Marcel Dekker, beste Junior, maakten het podium rond, voor onze landgenoot Régis Gosselin. De beste Belg onder heel wat Nederlanders reed van de negende naar de vierde stek en kon tot het einde standhouden tegen de terugkeer van Niels Kool. Niels Langeveld, tweede in de tussenstand, werd pas elfde en kon zo dus niet profiteren van de afwezigheid van Sebastiaan Bleekemolen om een goede zaak te doen in het kampioenschap.

Met slechts twaalf eenzitters op de grid werd de tweede manche van de FR 1.6, gestart na een ronde achter de safety car, toch een boeiend kijkstuk. Paul Sieljes vertrok vanop pole, maar moest al snel de duimen leggen voor Janneau Esmeijer, alvorens op te geven na mechanische problemen. Esmeijer moest op zijn beurt de handdoek in de ring werpen na een contact met Ralf Aron. De Est kon zijn weg voortzetten en reed naar de zege, voor de Oostenrijker Florian Janits en onze jonge landgenoot Max Defourny. De 15-jarige Luikenaar, die weinig ervaring heeft met een eenzitter in de regen, gaf tot het einde het beste van zichzelf om zo zijn tweede podium in Spa te behalen. Hoed af.

Na twee wedstrijden van de Classic Touring Cars, gewonnen in de eindsprint door de BMW M3 van Jack Stanford (met minder dan een halve seconde voorgift op de Ford Sierra Cosworth van Jim McLoughlin) en daarna met meer dan een halve minuut bonus op de Ford Escort Cosworth van Dave Cockell, was het opnieuw tijd voor de Renault Clio. De tweede manche was heel wat spannender, ook al moest winnaar Niels Langeveld op geen enkel moment de leiding afstaan. Maar achter hem, na de slechte start van Loris Hezemans, gestart op de eerste rij, ontstond er een fantastische strijd tussen vijf rijders die constant van positie wisselden, onder meer dankzij de slipstream in de beklimming richting Les Combes. De inhaalrace van de dag kwam op het actief van Marcel Dekker, beste Junior, die tweede werd op een halve seconde van de winnaar. Hij ging Pim Van Riet, Mevin De Groot en Régis Gosselin (beste Belge en tweede Junior) vooraf. Gosselin nam opnieuw een geweldige start, waardoor hij meteen vier plaatsen kon goed maken.

De tweede confrontatie van de Supercar Challenge sloot deze editie 2014 van het Racing Festival af. Ook de laatste wedstrijd, over een uur en een ronde, werd beslist in het slot. Kelvin Snoeks, de eerste leider, werd opnieuw verraden door de mechaniek op zijn Volvo S60 Silhouette. Jan Storm en Niels Bouwhuis namen de leiding over na de verplichte pitstop. Ondanks een Stop & Go van tien seconden omdat de BMW Z4 GT3 niet lang genoeg had stilgestaan in de pitlane, hield het duo toch twee tienden over op de Ferrari 458 GT3 van de Britse tandem Keen-Balfe, de winnaars op zaterdag.

Het duo Lanting-Herber (Ferrari) tikte weliswaar als eerste aan, maar viel terug naar de derde positie door een tijdstraf van twintig seconden, ook al omdat ze de verplichte pitstoptijd niet gerespecteerd hadden.

Een helse strijd was er ook in GT, waar de overwinning op naam kwam van de Dodge Viper van Wilkens-Scott, een seconde voor de Curbstone Ferrari 458 GT3 van de leiders in de tussenstand, onze landgenoten Patrick Van Glabeke en Frédéric Jonckeere. De Nissan GT-R GT3 van Philippe Stéveny en de Fransman Stéphane Bailly nestelde zich tussen beide kemphanen op een zevende plek algemeen.

De BMW M4 Silhouette van de Belgen Steve Vanbellingen en Ward Sluys moest zich ten slotte tevreden stellen met de kleinste podiumtrede in GTB, terwijl Werner Van Herck met zijn Mazda 3 naar de zege reed in Supersport.