PRESS

 

 

 Tweede opeenvolgende succes voor de man uit Cul-des-Sarts, na een schitterend gevecht met de Porsche 911 van Grégoire de Mevius en de Opel Manta van Cédric Cherain.

 

225 deelnemers namen zaterdagochtend de start van de 56ste editie van de Legend Boucles de Spa. De MG Metro 6R4 Groep B van Marc Duez en Renaud Ruten voerde het veld aan. De duizendpoot Duez verzekerde zijn deel van het spektakel in de nieuwe categorie Demo, net als de Subaru Impreza Groep A van Laurent Verhoestraete, de Ford Sierra Cosworth van de Brit Morgan en de monsterlijke Audi Quattro S1 van Vandeburrie. Dit initiatief verdient navolging! 

 

De temperaturen waren redelijk zacht voor de tijd van het jaar, maar dat betekende niet dat de wegen er overal droog bijlagen, zeker ’s avonds niet. De strijd vooraan was dan ook om duimen en vingers bij af te lekken. 

 

De Alfa GTV6 van Bruno Thiry verdween met een defecte versnellingsbak al in de tweede Regularity Test (Stoumont) uit de rally, terwijl de zilveren medaille van 2013, Bernard Munster, zijn koppeling moest laten vervangen en aan een inhaalrace begon. Munster zou uiteindelijk zesde worden. De vedette Alister McRae startte goed, maar viel later wat terug om diverse redenen. 

Ik werd gehinderd door de R5 Turbo van Paul Chieusse in de eerste passage op Cobru (de Fransman miste de eerste lus), en later merkte ik toch dat ik het parcours niet kende zoals de thuisrijders, wat vooral ’s nachts een handicap is. Tot slot zijn ook de controleposten onderweg, waar rechts gestempeld wordt, een handicap, want ik zit… uiteraard rechts in mijn wagen. Als ik terugkom, is het met een ‘Europees’ gestuurde wagen”, legde de Schot enigszins ontgoocheld uit. “Ik ben wel bijzonder goed onthaald, de ambiance was super en ik denk dat ik mijn deel van het spektakel verzekerd heb. Het publiek heeft alvast genoten.” McRae werd zevende, achter Munster.

Marc Timmers reed met zijn Opel Ascona naar een goed resultaat en de winnaar van de eerste Legend toonde aan dat die zege geen toeval was. Timmers werd dus vijfde, één plaats lager dan een andere ex-winnaar, Jean-Pierre Van de Wauwer die met zijn Lancia Beta Monte-Carlo dus net het podium miste. Niet slecht voor een zestiger! 

Dankzij de ouderdom van zijn Opel Manta (1972), wat maakt dat zijn coëfficiënt beter was, en heel wat stuurmanskunsten, reed Cédric Cherain naar de KP-zege op de Clémentine, waarmee hij de basis van een derde plek legde. Overigens kreeg de bronzen medaille van de Boucles de Spa 2014 ook de prijs van het spektakel. Cherain speelde ook heel lang mee voor de zege, tegen zijn rivalen François Duval en Grégoire de Mevius. De Mevius leek lang op weg naar de zege, maar in zijn Porsche 911 Safari finishte hij uiteindelijk op 4,22 punten van de enige Belg die ooit een WK-wedstrijd won.

“Ik heb me enorm goed geamuseerd, heel de dag lang, wat een mooie wedstrijd”, gaf ex-winnaar de Mevius mee aan de finish in Spa. “Het deed me echt aan de goede oude tijden denken. Ik heb echt weer zin om op asfalt te rijden. In de ochtendlijke etappes ging het goed, het lag er vettig bij, wat een voordeel was met mijn ophanging van de Safari. Ik verloor echter tijd op de Clémentine. Jean-Marc Fortin had mijn nota’s weggegooid en ik moest met de nota’s van Bernard Munster rijden. Ik had geen vertrouwen en reed dus geen goede chrono. Ik verloor er zes punten op François en meteen de rally...” 

Nu is het geen schande om te verliezen van de titelhouder. François Duval was echt in vorm en reed in de Escort van Rallying Solutions naar zijn tweede opeenvolgende zege.

Ik heb me echt geamuseerd, want het lag er redelijk droog bij en we konden aanvallen”, wist Dudu, zoals zijn koosnaam klinkt. “De strijd was mooi, maar dat systeem van de die controles onderweg en de coëfficiënten moet men afschaffen. Waarom wordt dit geen snelheidsrally in het BK Historic?” 

François de Spa, Pascal Gaban en de Duitser Kleinwachter profiteerden van de opgave van Patrick Snijers om zich in de top-10 te nestelen, voor Frédéric Bouvy, Félix-Marie Brasseur, de verrassende Geoffrey Leon (N°91!), Alexandre Leens in de MINI, de Fransman Alain Deveza, Johnny Delhez, Christian Kelders, Chavan, Lausberg en Patrick Deblauwe om de eerste twintig op te noemen.

 

We noteren nog de opgave van Yves Matton en Daniel Elena (motor), van Kevin Abbring die een elektriciteitspaal omreed, met zijn Golf en de winst in Classic van de Porsche van Christian Crucifix, 0.04 punten voor de Opel van Van Rompuy Senior en de Porsche van Daniel Reuter op 1.80. 

 

Klassement Legend: 1. Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort MKII Gr.4) ; 2. de Mevius-Leyh (Porsche 911) + 4.22 ; 3. Cherain-Deru (Opel Manta) + 12.08 ; 4. Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte-Carlo) + 17.68 ; 5. Timmers-Chalsèche (Opel Ascona) + 26.88 ; 6.  Munster-Gitsels (Porsche 911) + 34.14 ; 7. McRae-Prévot (GB-Bel/Ford Escort Gr.4) + 43.56 ; 8. De Spa-Lopes (Ford Escort) + 73.56 ; 9. Gaban-André (Porsche 911) + 110.88 ; 10. Kleinwachter-Kleinwachter (Porsche 911) + 120.64 ; 11. Bouvy-Toubon (Ford Escort MKI) + 151.04 ; 12. Brasseur-Brasseur (Porsche 911) + 155.04 ; 13. Leyon-Deposson (Porsche 911) + 180.95 ; 14. Leens-Michiels (Mini Cooper) + 267.56 ; 15. Deveza-Tezenas (Fra/Porsche 911) + 270.02 ; 16. Delhez-Gully (Ford Escort MKI) + 287.84 ; 17. Kelders-Kerkhove (Ford Escort MKII) + 309.25 ; 18. Chavan-Lambert (Porsche 911) + 314.19 ; 19. Lausberg-Jacob (Opel Kadett GTE) + 327.36 ; 20. Deblauwe-Houbben (Porsche 911) + 344.78 ;…

 

Klassement Classic : 1. Crucifix-Caldeira (Porsche 911) 104 ; 2. D. Van Rompuy-Vanoverschelde (Opel Ascona) + 0.04 ; 3. Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6) + 1.80 ; 4. Vanderspinnen-Vanorverschelde (Ford Cortina Lotus) + 7.35 ; 5. Magdziarek-Lhomme (BMW 2800) + 22.30