PRESS

 

 

 Eens te meer heeft het team van RAC Spa zijn uiterste best gedaan om van zijn historische rally een echt feest te maken. We hebben u in andere persberichten al meer uitleg over de categorieën DEMO en Classic gegeven., laten we dus nu even de affiche van de Legend van naderbij bekijken, een affiche, zoals u dat gewoon bent met mooie namen en prachtige wagens.

 

Zoals de traditie het wil, beginnen we met de genodigde en vedette van deze 57ste editie van de Boucles de Spa. Na de sterren uit het Noorden en Frankrijk, is het een grote Britse naam die de deelnemerslijst siert op 14 en 15 februari in Spa: McRae. De organisator droomde er altijd al van om Colin aan het werk te zien op de Clémentine, maar uiteraard laat de geschiedenis dat jammer genoeg niet meer toe. Pierre Delettre heeft daarom diens jongere broer, Alister (33), aangesproken en hij komt helemaal uit Australië om aan ons evenement deel te nemen. De voormalige kampioen van Engeland en Asia-Pacific, zal weinig nodig hebben om zich helemaal thuis te voelen achter het stuur van zijn Ford Escort BDA Groep 4, opgebouwd door de preparateur Grant, een wagen die hij met de zeer ervaren Belgische corijder Stéphane Prévot deelt. De heren hebben maar één doel: hun naam op het palmares van de Boucles inschrijven.

 

Daarvoor moeten ze alvast hun twee teamgenoten kloppen, beide ex-winnaars en heren die, uiteraard, over hetzelfde snelle materiaal beschikken. Er is eerst en vooral titelverdediger François Duval, die het doet in de kleuren van Belga, met de wagen van Marc Duez vorig jaar. Er is ook Patrick Snijers. Na de flop van vorig jaar met de Lancia 037 (forfait in laatste instantie), gaat die op zoek naar een negende zege in de Ardennen, met de Escort van Raphaël de Borman. Met Christian Kelders in een vierde Ford heeft het team Rallying Solutions de allures van een echt Dream Team in deze editie 2014.

 

Tegen deze armada van Ford, waar we nog de Escort van Delhez aan toe moeten voegen en uiteraard ook de gloednieuwe MKI van François de Spa en Fred Bouvy, lijkt Porsche over de beste wapens te beschikken. Zo zijn er de 911 Groep 4 « Safari » van de voormalige winnaars Grégoire de Mevius en Bernard Munster (2de vorig jaar), maar let op, ook de versies van Pascal Gaban en de BMA Porsche van de Fransman Alain Deveza zijn te duchten. Die laatste is overigens de nummer 2 van de recentste historische Rallye du Maroc.

 

De outsiders zullen ook met ambitie van start gaan en het duel Ford-Porsche willen verstoren. Onder de 238 deelnemers vinden we ook: de Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, winnaar twee jaar geleden, de ex-fabrieks VW Golf Gr.2 van de spectaculaire Nederlander Kevin Abbring, de diverse Opel van Freddy Loix, Marc Timmers, Cédric Cherain en Frank Jorissen. We moeten ook – als het weer slecht genoeg is – de kleine Citroën Visa 1000 pistes van de patron van Citroën Racing Yves Matton tot de favorieten rekenen. De man uit Hoei doet het in de vierwielaangedreven wagen met negenvoudig wereldkampioen Daniel Elena. Een tweede wagen is er overigens voor een tweede zeer genormeerde gast.

 

Naast de MG Metro van Marc Duez, zal één van de grote attracties van dit jaar de Alfa GTV6 (B)Poule d’Or van Luigi zijn. Deze wagen kwam al naar Spa, in 1985, in de handen van Yves Loubet. De Corsicaan zit zelf in Marokko en dus is het aan Bruno Thiry om de schitterende V6 te laten huilen in de bossen rond Spa. De mensen die meer dan 40 jaar oud zijn, zullen zich deze machtige machine zeker herinneren. Deze auto werd overigens in eren hersteld, met de hulp van de Campus Automobile en dat tot grote vreugde van de huidige eigenaar.

 

Een andere originele wagen in de Boucles is de Peugeot 504 V6 Turbo – waarvan we er overigens twee zien -, een wagen met goed 280 paarden. Achter het stuur zien we onder meer niemand minder dan een ex-F1-rijder en piloot van Peugeot in Le Mans: Franck Montagny. De Fransman staat te trappelen om de rally in de Ardennen te verkennen. Nog uit Frankrijk is er de ex-kampioen Mourgues (Ascona), Marteil en Julien (Citroën Visa en DS) en de jonge belofte Sébastien Chardonnet, die laatste met een Autobianchi A112 Gr.5 die ooit van zijn grootvader was.

 

We volgen zeker ook met de nodige aandacht de Nederlanders Bergsteyn, Vanderlinden (Manta 400), Deenik of Janssen en de Porsche van Brasseur, Bouche, Chavan en vader en zoon Martin. Jean-Michel en zoon Maxime wisselen elkaar achter het stuur af!

 

Volledig zijn is moeilijk, maar vermelden we ook de Escort van Guillaume Dilley, de BMW van Vincent Radermecker en Jacky Delvaux, die zijn 29ste deelname viert, de Corsa van Blaise, de Mercedes van Galand en de MINI van Daffe en Leens.

 

Voilà, we zijn rond, nu moeten we alleen nog aftellen en hopen op een witte 15de februari in de streek van Spa en Bastogne!