PRESS

 

 

 Schitterende editie van de Spa Euro Race!

 

Met 18 races, een afwisselend programma, enkele vedetten en heel wat spektakel was de Spa Euro Race 2013 weer een uitgave die waar voor zijn geld bood, geld dat niet nodig was om mee te genieten, want de toeschouwers hadden zoals altijd vrije toegang.

 

De races begonnen zaterdagnamiddag, met een eerste manche van de Supercar Challenge en een zege voor de Corvette C5.R van Roger Grouwels, die al na enkele ronden afstand kon nemen van de concurrentie. Achter hem kende de McLaren van de poleman Geddie een moeilijke start, maar de mooie Britse sportwagen kwam terug naar de tweede plek, na een beklijvend duel met de Ferrari van Jan Versluis, die op de meet een schuiver maakte, maar toch nipt zijn bronzen medaille kon veilig stellen. De eerste race was ook een succes voor de Belgische teams en rijders, met een zege in de Divisie GT voor de Volvo S60 Silhouette van Delahaye Racing, met achter het stuur de Fransman Pierre-Etienne Bordet en een derde plaats in diezelfde Divisie voor de BMW M3 Silhouette van Steve Vanbellingen en Ward Sluys. Dylan Derdaele en Wim Lumbeeck werden in de DVB RACING Viper 4de. Een andere Belgische zege was er voor Luc de Cock in zijn Lotus, terwijl Werner Van Herk (Mazda 3 GTB) en Jimmy Adriaenssens (Seat SS) de derde trede op het podium innamen op het podium in het respectieve klassen.

 

Vervolgens was er de Franse Mitjet, met 49 wagens, waarvan goed de helft zeer krachtige en spectaculaire 2-liter modellen. De races van dit silhouettenkampioenschap zijn enorm bevochten, met evenveel inhaalmanoeuvres als in een wedstrijd voor de MotoGP… De zege in de eerste afspraak was voor Julien Lambert voor Nicolas Gomar en Grégor Raymondis, met een aankomst die zeer spannend was. In de klasse 1300 cc, won Stéphane Georges, 23ste algemeen, voor Patrice Thivat en Lauris Nauroy.

 

Vervolgens stond de eerste race van de Formula Renault 2.0 Alps op het programma met een zege voor de Braziliaan Bruno Bonifacio, die afgelopen weekend tijdens de World Series al knap reed voor Prema Power Team. Na een wedstrijd die vanwege een rode vlag afgebroken werd – na een ongeval van de Canadees Luke Chudleigh op de Raidillon -, haalde Bonifacio het voor de Italiaan Antonio Fuoco en de Pool Jokub Dalewski.

 

Het hoofdmenu was zonder twijfel de Franse GT Tour. Na een start vol verwachte en onverwachte wendingen, nam Grégoire Demoustier in een McLaren de leiding, alvorens na een uitstap in de zandbak van Combes uit de race te verdwijnen. De nieuwe leider werd de Audi R8 LMS Ultra Speed Car van poleman Vincent Abril, die snel een aardige kloof sloeg. Dino Lunardi kon vervolgens het werk prima afmaken, voor de TDS Racing BMW Z4 van Badey-Hassid en de Sport Garage Ferrari van Cayrolle-Santamato. Morgan Moullin Traffort en Fabien Barthez werden in een Ferrari 4de en David Smet Hallyday in de Audi van Saintéloc 6de.

 

Onder een dreigende hemel was het aan de Formula Renault 4 met een zeer dominante Antoine Hubert, die dan ook de zege pakte voor de vijfde maal in zeven races. Hij ging de Brit Félix Hirziger vooraf en een andere Franse jonge kerel, Tom Le Coq. Slecht verging het onze landgenoot Neal Van Vaerenbergh. Hij startte na een technisch probleem maar als negende en verloor nog eens twee plaatsen in de race, waardoor hij nipt de tiende plek miste die goed zou zijn geweest voor de pole in de tweede race.

 

De tweede manche van de Mitjet viel letterlijk in het water, vanwege de zware regen, wat maakte dat we meteen naar de uithoudingsrace van het Belgian Racing Cars Championship overgingen om de dag af te sluiten en dat met een wedstrijd van drie uur.

 

Ondanks een handicap van 8’45 in de pitlane, ging de zege in de derde race van het seizoen logischerwijze naar de enige recente GT3 aan de start, de Aston Martin Vantage van Tim Verbergt, Damien Dupont en Bert Redant. De strijd voor de ereplaatsen was spannender, zelfs tot op de eindmeet. De Porsche van ProSpeed Competition, met achter het stuur Bouvy-Coens-Grandjean kende pech met een lekke band halverwege, maar de 911 ging toch de Audi van Kumpen-Longin-Makelberge vooraf, die op de meet… een lekke band kregen. Ondanks een strategische blunder werd de Porsche van Derdaele-Heyer-Mattheus vierde, voor de GC 10 V8 Silhouette van Sarah Bovy, Grégory Servais en Arnaud Gomez.

 

Op zondag was de eerste zege van de dag in de Franse Mitjet, voor Ronald Basso en in de Formule 4 ging de zege naar Antoine Hubert, die als tiende vertrokken was (omgekeerde top 10 van race 1). Neal Van Vaerenbergh, onze vertegenwoordiger van het RACB National Team werd zevende.

 

Tijdens de 2de race van de Formula Renault 2.0 Alps, was er een volledig podium voor Prema Power Team met een zege voor de Italiaan Luca Ghiotto voor de Braziliaan Bruno Bonifacio en een andere Italiaan, Antonio Fuoco.

 

Vervolgens waren er vier sprints voor het BRCC met crashes voor onder meer Michael Schmetz en Edouard Mondron in verregende wedstrijden. De zege in de eerste helft was voor de ex-BTCS-kampioen Steve Vanbellingen, die voor de gelegenheid zijn opwachting maakte in het Belgische kampioenschap. Na de pauze was de zege voor de Fransman Christophe Anquetil in een GC 10 V6 Silhouette voor de M3 van zijn landgenoot Grammatico en de Seat van Nicolas Jussy, die samen reed met de jonge Grégory Paisse, de nieuwe leider in het kampioenschap!

 

Ondanks de Nederlandse vlag achter de naam van Niek Hommerson, was de zege van de Ferrari-rijder in een verregende tweede wedstrijd van de Supercar Challenge powered by Dunlop in Spa toch ook een beetje Belgisch. Hommerson woont immers al goed heel zijn leven in Antwerpen. Een echte Belgische zege in Spa was er voor Werner van Herck (Mazda) in de Divisie GTB, terwijl enkele andere landgenoten het podium mee op mochten. Vooraan won Niek Hommerson uit Kapellen bij Antwerpen in de prachtige Ferrari 458 GT3, voor de winnaar van gisteren, Roger Grouwels in de Team RaceArt Corvette C5.R. Jim en Glenn Geddie reden naar een derde plek in de snelle United Autosports McLaren MP4-12C. Podia waren er onder meer voor Luc De Cock (Lotus, 2de in SS), Jimmy Adriaenssens (Seat, 3de in SS) en Patrick Lamster-Marc Neyens (Porsche, 2de in GTB)

De laatste van de drie manches van de F4 werd in de regen verreden. Na twee ronden achter de Safety Car, was het Antoine Hubert die weer maar eens naar de zege reed en uiteraard leider in het kampioenschap blijft. Onze landgenoot Neal Van Vaerenbergh startte als zevende en reed met een vijfde plaats aan de finish naar zijn beste resultaat van het weekend.

 

Net voor de vierde en laatste manche van de Mitjet, gewonnen door Jean-Noël Lanctuit, was het aan de GT3’s van de Franse GT Tour, het hoogstaande Franse kampioenschap. Het was de Porsche van Frank Perera en Philippe Giauque die als eerste over de meet kwam. Na een forfait op zaterdag, door een veiligheidsprobleem met het rubber van Michelin, namen de jongens van Team Alméras dus een schitterende revanche. Het was echter de Ferrari van Fabien Barthez die naar de zege op weg leek. Na een mooie start van de race door zijn teamgenoot Moulin Traffort, nam de ex-wereldkampioen voetbal de leiding over met 23 seconden voorsprong op de tweede. Barthez ging echter van de baan en kreeg later nog een drive-through. De ereplaatsen waren uiteindelijk voor de Ferrari van Beaubelique-Ayari en de Audi van Lunardi-Abril.