PRESS

 

 

 François Duval wint voor het eerst en dat met zes tienden verschil!

 

242 wagens reden zaterdagochtend, onder een lichte motregen, over het podium in Spa voor de 55ste editie van de Boucles de Spa.

 

De rally begon slecht met de neutralisatie van de eerste RT in Wanne en het annuleren van de tweede proef in Basse-Bodeux. Waar enkele toeschouwers de reden waren voor het eerste dagfeit, was een toeschouwer met een hartprobleem aanleiding om de RT in het koude en gladde Basse-Bodeux stil te leggen. Op dat ogenblik werd vicewereldkampioen Mikko Hirvonen al de eerste opgever nadat zijn wagen door een benzinelek volledig uitbrandde.

 

Dat was maar het begin van een lange reeks opgaven, met achtereenvolgens de VW Golf van Keving Abbring (versnellingsbak RT3), de Audi Quattro van Bruno Thiry (stuurinrichting RT5), de Opel van Marc Timmers (versnellingsbak RT7), de Citroën Visa van Yves Matton (motor, RT10), de Opel Ascona van P-G Andersson (versnellingsbak RT10) en de Audi Quattro van André Lotterer (benzinelek en schuiver), een Lotterer die overigens knap derde was in het begin van de proef.

 

Ook Thierry Neuville kende amper meer geluk. Hij had al problemen met de bobijn in de eerste RT, maar sloeg terug en nam de leiding even later weer over. Nog voor halverwege ging de koppeling van de Ford dan stuk en de weg lag zo open voor François Duval die zich voor de Clémentine (RT7) al stevig aan de kop van de wedstrijd nestelde. 

 

De man uit Cul-des-Sarts zou makkelijk stand houden tot het vallen van de avond. Een correctie van één van zijn tijden en meer en meer ijzel maakten echter dat de Porsche van Bernard Munster met grote stappen terug kwam. Hij verkleinde het verschil tot amper twee punten voor de start van de allerlaatste proef, de schitterende klassieker van Stoumont-Chevron en reed daar vervolgens, ondanks de mist, weer naar een beste tijd. De man van BMA zou stranden op amper 63 honderdsten van Duval… Duval maakt zo een einde aan een zwarte reeks in Spa, na twee opgaves in de Gordon Escort van Christophe Jacob. Het is ook zijn eerste zege in een grote Belgische rally.

 

We zijn er vaak dichtbij geweest en ik keek al lang naar deze zege uit”, waren de woorden van François op het eindpodium. “In de laatste proef merkte ik meteen dat er grip was in de beklimming naar Bierleux en ik heb aangevallen, alles wat ik kon. Ik heb zelfs Marc Duez ingehaald. Zo’n zege is ook een motivatie en misschien zien de fans me nog wel eens terug dit jaar.

 

Bernard Munster werd tweede en dat in een duel dat bleef boeien tot de laatste meter.

 

Als je zo verliest, met een dergelijk klein verschil, dan kan je niet anders dan ontgoocheld zijn”, aldus de grote en zeer snelle man uit Verviers. “In de laatste proef heb ik gevraagd om twee minuten na Mourgues te mogen vertrekken, maar toch haalde ik hem nog in aan een controlepunt. We zijn samen gestopt, maar ik moest van de controleur wachten tot de kaart van Morgues werd afgestempeld. Wie weet ligt daar wel het verschil. Ik ben er ook afgegaan op de Cléméntine en ben daar even in de sneeuw blijven steken. De toeschouwers hielpen me gelukkig weer op weg. Nu goed, dat maakt allemaal deel uit van de wedstrijd en ook François zal wel zijn portie van de pech hebben gehad. 

 

De winnaar van 2013, Jean-Pierre Van de Wauwer (Lancia Beta Monte-Carlo), werd mooi derde, op goed 73 eenheden van Duval. ‘Van de’ ging nog een ex-winnaar, Stouf (Escort) en de Opel Manta van de jonge Cédric Cherain vooraf. Opvallend was ook de tweede plek in de loop van de dag van Renaud Verreydt en zijn corijder, de Waalse zanger Jali. Deze laatste maakte in de loop van de dag welgeteld één kleine fout, die het duo enkele plaatsen kostte, maar desondanks werd het onuitgegeven duo nog knap zevende. “Dit is moeilijker dan zingen”, aldus de artiest. “Een misse noot in een concert merkt amper iemand op, een nota mis lezen kan heel zware gevolgen hebben.” Net voor hen vonden we aan de finish de Opel Manta 400 van Chris Van Woensel.

 

Marc Duez, spectaculair als altijd (hij kreeg trouwens ook een straftijd na een vergissing van zijn teamgenoot François Cornélis, de voorzitter van de RACB), de Brit Steve Perez in zijn prachtige Lancia Stratos en Fred Bouvy (Escort) maakten de top-10 volledig.

 

Er was voor deze editie van de Boucles weer veel volk, ook op de nieuwe showetappe van Bilstain die er zeer slecht bijlag.

 

Dominique Holvoet won de Classic Boucles de Spa, nadat onze landgenoot recent al vierde werd in de Monte-Carlo historic. Hij won in zijn Toyota Celica met 12 punten voorsprong op de Cortina van Claude Verhelle en de Opel Ascona van Dirk Van Rompuy.

 

Einduitslag: 1. Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort MKII Gr.4) 439,67 ; 2. Munster-Lopès (Porsche 911 Carrera) + 0.63 ; 3. Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte-Carlo) + 73.33 ; 4. Stouf-Erard (Ford Escort MKI) + 106.09 ; 5. Cherain-Borguet (Opel Manta) + 197.03 ; 6. Van Woensel-Van der Sloten (Opel Manta 400) + 215,41 ; 7. Verreydt-Jali (Porsche 911 Gr.3) + 307,89 ; 8. Duez-Cornelis (Ford Escort Gr.4) + 381,57 ; 9. Perez-Parmander (GB-Zwe/Lancia Stratos Gr.4) + 417,25 ; 10. Bouvy-Toubon (Ford Escort Gr.4) + 460,40 ; 11. Mondron-Werner (Porsche 911 Carrera) + 509,84 ; 12. Brasseur-Brasseur (Porsche 911) + 550,49 ; 13. Becker-Thiry (Toyota Corolla) + 550,49 ; 14. Jupsin-Van der Zee (BMW 323i) + 550,93 ; 15. Mourgues-Jallet (Opel Ascona 1900) + 597,97