PRESS

 

 

 Het geheim wordt onthuld… Na de Fransman François Chatriot, de Noor Henning Solberg en de Welshman Gwyndaf Evans, is het nu aan de Zweed Per-Gunnar Andersson om onze geheimzinnige rijder te zijn. 

Begin deze week hadden meer dan 1.300 mensen hun stem uitgebracht en slechts een tiental onder hen vonden de identiteit van de geheimzinnige piloot. De namen van de vier laureaten vindt u donderdag op deze website:  HYPERLINK "http://www.pilotemystere.be" www.pilotemystere.be en de uiteindelijke winnaar krijgt een camera Go-Pro en een doop naast P-G. op de côte de Barisart.

De dubbele Junior wereldkampioen, in 2004 met de Suzuki Ignis en in 2007 met de Swift was heel even fabrieksrijder in WRC met de teloorgegane SX4 WRC. Hij haalde met deze wagen tweemaal een vijfde plek, in Japan en Wales 2008 en dat toont meteen aan over welk talent hij toch wel moet beschikken. Na het verdwijnen van Suzuki uit het WK in 2009, werd hij gedwongen een stap terug te zetten. Dat weerhield hem er niet van met een bescheiden Skoda Fabia WRC twee besttijden te laten noteren tijdens de WK rally van Noorwegen en later in Zweden de SWRC te winnen in een Fabia S2000. In 2010 wordt hij zevende in Bulgarije met een Ford Focus van Stobart, terwijl in 2011 hij zelfs even aan de leiding rijdt in zijn rally van Zweden. Na de eerste show-KP in Karlstadt voerde hij het veld aan met een Fiesta die hij sponsorde met op internet ingezameld geld. Hij zal dat jaar uiteindelijk als zevende finishen. Proton merkt hem op en hij wordt voor hen officieel rijder in 2012, en hij zal met de bescheiden S-WRC voor de DS3 WRC van Thierry Neuville eindigen in Zweden, 11de worden in Finland en 8ste in Spanje.

Met 63 starts in WRC, heeft hij een stevige ervaring in het WK. Ieper is het enige wat hij in ons land kent, want hij was er één maal met Suzuki en één maal met Proton. Hij kent dus niet echt veel van de Lage Landen en zeker niet van onze Ardennen, die hij absoluut wil ontdekken. “Ik heb geen seconde getwijfeld, toen Stéphane (Prévot) die vorig jaar bij Proton mijn teamgenoot was, mij het voorstel deed om aan de Legend Boucles de Spa deel te nemen. Ik had al van een andere Zweed gehoord dat het een schitterende rally is”, aldus de 32-jarige Zweed die het met zijn vaste corijder Emil Axelsson doet. “Ik had snel begrepen dat de ambiance super zal zijn en dat er vooral voor het spektakel gereden wordt. U kan op mij rekenen voor de show in mijn Ascona. Mijn achterwielen zullen het dubbele van de afstand van de rally afleggen.”

Als we hem vragen of hij al een Opel bestuurd heeft, in een carrière die met Saab in rallycross begon, luidt het verrassende antwoord: “Ik heb één rally met een Ascona gedaan, die van mijn vader en die eindigde op zijn dak… Ik wil hier beter doen.” Het team, de verzekeraar en de toeschouwers hopen dat met hem… Het zou een meevaller zijn dat de Zweed de eerste lus rond maakt en op zijn minst de Clémentine kan doen. “Ik zal in mijn nopjes zijn als de wegen glad zijn!” De Zweed, geloof ons, zal er alles aan doen om het publiek te vermaken