PRESS

 

 

 Vijf vragen aan Jean Caro, de parcoursbouwer

 

Na enkele jaren als corijder, is Jean Caro, terug als verantwoordelijke voor het parcours van de Boucles de Spa!

 

Jean, wie heeft je overtuigd om dit te doen?

 

“Weet je, de Boucles de Spa en ik, dat is een lange liefdesrelatie. Alles gaat terug tot 1988. In 2004 en 2006, was ik er wedstrijddirecteur op vraag van Pierre. Na het overlijden van mijn echtgenote trok ik naar Frankrijk. In 2009 zat ik dan weer naast Marc Timmers. In 2010 werd ik geopereerd en in 2011 was ik weer corijder. Vorig jaar vroeg Alain Lopès me om hem te helpen. Ik was bijzonder onder de indruk van de wanhoop van Pierre en Olivier tijdens de prijsuitreiking en ik heb voorgesteld om meer te doen. De Boucles dat is een deel van mijn leven en ik hoop dit werk een paar jaren verder te kunnen zetten!”

 

Wat was je filosofie bij het uitzetten van het parcours 2013?

 

“Ik wilde de slechte stukken vermijden. We hebben twee RT’s opgegeven omdat de staat van de wegen te slecht was! Vervolgens de bewoonde kernen vermijden, dat was een tweede opgave. Hoe minder we de omwonenden lastig vallen, hoe beter. Vervolgens heb ik getracht de klassiekers weer in het parcours te integreren, met hier en daar aanpassingen, waardoor het parcours tot 75% verschilt van de vorige jaren. Dat maakt dat nieuwkomers niet meteen in het nadeel zijn. Er zijn meer RT’s ’s nachts, de rally is langer en moeilijker, ook voor de Classic.”

 

En dan is er de Show-RT van Bilstain?

 

“Het parcours is eigenlijk geheim, tot de verkenningen van vrijdag. Nu goed, in Bilstain gaat het om een RT op privédomein, dus kan je niet verkennen. Op de technische omloop zal het zeker niet mogelijk zijn om de gemiddelde snelheid van respectievelijk 80 en 50 km/u te halen. We hebben de snelheid eruit gehaald om te voorkomen dat er te grote verschillen in de

 

tijden zouden zijn. De teams hebben dus een stevige opgave en voor het publiek gaat het om een prachtig spektakel waarvan in alle veiligheid kan genoten worden. Ik raad iedereen deze proef aan, want je kan het hele parcours bijna zien, met een jump op een plateau, waardoor er ook geen schade aan de wagens kan komen.”

Wat met de tijdwaarneming, het zwarte punt van de voorbije jaren?

 

“We hebben Tripy voor goed vaarwel gezegd! We gaan weer naar een traditioneel systeem, zoals in de Condroz of in lokale proeven.

 

Opgepast, de deelnemers krijgen een CP tijdens de verbinding, waar de gegevens in hun boekje zullen genoteerd worden. Het overzetten van de gegevens gebeurt via een kabel en niet meer via het draadloze netwerk, wat problemen voorkomt. In de Classic starten de wagens om de 30 seconden, wat maakt dat een wagen die een andere inhaalt er ook voor start in de volgende RT. In de Classic zijn er ook 50 geheime controles, wat er een echte regelmatigheidsproef van maakt!”

 

Wat is uw taak tijdens de rally?

 

 “Ik sta mijn vriend Laurent Noël bij, niet langer een deelnemer, maar wedstrijddirecteur in Legend.”